Extremt lång svarstid hos polisen

Det är väldigt lång svarstid till Polisens nummer 114 14 dit medborgare ringer för att ge tips och anmäla brott. Att sitta i telefonkö alltför länge kan göra att den som ringer till slut ger upp och därmed blir inte brottet anmält.

Lång kö. Det är väldigt lång svarstid på Polisens 114 14.

Lång kö. Det är väldigt lång svarstid på Polisens 114 14.

Foto: Jens Ökvist

Västervik2016-03-23 07:30

Leif Andersson från Västervik har vid flera tillfällen ringt polisens 114 14 för att anmäla misstänkt brott. Den senaste gången ringde han för att anmäla ett mejl som uppgavs komma från Telia, men som verkade suspekt. I mejlet stod det att han hade betalat sin faktura två gånger och genom att trycka på en länk så skulle det komma en återbetalning.

– Jag ringde 114 14 för att anmäla och fick beskedet att det var 120 personer i kö och 20 minuters väntetid. Jag kunde inte vänta så länge så jag la på.

Leif Andersson har ringt och anmält brott vid några tidigare tillfällen. Då har han kommit fram men känt att han inte blivit tagen på allvar. En gång var han vittne till ett misstänkt knarkbrott och en annan gång var det en laserstråle som lyste honom rakt i ögonen.

– När jag ringde och anmälde så kändes det som att polisen inte ville lyssna och de ställde, som jag tycker, konstiga frågor. Och får man ett sådant bemötande så bryr man sig inte till slut, konstaterar Leif.

En annan medborgare skriver i en insändare till VT att en bekant fick könummer 200 och det tog över en timme att nå fram. En orimligt lång tid.

Polisen informerar på sin hemsida att det är långa svarstider till polisens kontaktcenter, PKC, som har nummer 114 14. Detta beror till stor del på en omorganisation som startat där PKC inte bara ska ta emot tips och polisanmälningar utan också utreda brott. Meningen är att den som ringer ska få så mycket hjälp det går redan från början. Det är många som utbildas i det nya arbetssättet vilket påverkar svarstiderna. Polisen skriver att det på sikt kommer bli en mycket bättre service till medborgarna.

Enligt en undersökning som polisen nyligen genomfört är nio av tio personer nöjda med bemötandet, men bara hälften är nöjda med tillgängligheten.

Flest samtal kommer in till PKC under vardagar på dagtid. Det är kortare väntetid på kvällar och helger. Man kan också välja att bli uppringd i stället för att vänta kvar i luren.

– Vi beklagar att det tar tid att komma fram, men att vi räknar med att väntetiderna kommer minska senare i år, säger Anna-Carin Gustafsson Åström på polisens nationella operativa avdelning, Noa.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om