Extremt många utombordare har i sommar stulits i Västervik
Under ett par månader framöver, fram till höstupptagningen, väntar nu gyllene tider för båtmotortjuvarna.Under beckmörka höstnätter kan de jobba tämligen ostört vid ensligt belägna båtbryggor.
Många stölder. Rekordmånga båtmotorer har i år stulits från båtar i Västervik. Båtägarna måste göra det svårare för tjuvarna att bogsera bort båtarna från bryggorna menar polisens sjöutredare Sten-Gunnar Crona.Foto: MATTIAS AHLM
Foto: Fotograf saknas!
- Enbart i Västervik har hittills i år stulits ett 40-tal båtmotorer, vilket ska jämföras med 33 under hela 2005, säger polisens specielle sjöutredare Sten-Gunnar Crona i Västervik.
Moderna utombordsmotorer kostar minst lika många tusenlappar som de har hästkrafter, och många av de snurror som stjäls ligger på 50-100 hästkrafter. För fyrtaktsmotorer brukar man räkna med 1 200-1 500 kronor per hästkraft.
Räknat med ett snittpris på 60 000 kronor är 165 båtmotorer värda cirka tio miljoner kronor.
I de flesta fall stjäls båtmotorerna av utländska ligor som transportera dem till länder som Baltikum, Polen och Ryssland.
- För bara någon vecka sedan fick vi en förfrågan från polisen i Warschawa om en dyrbar båtmotor de funnit i Polen. Den stals i våras från en båt i Loftahammar.
För en tid sedan kunde polisen gripa två utländska män i en skåpbil vid Bråviken när de köade för att åka färja över till Skenäs. En av alla de båtmotorer de stulit och nu var på väg till Polen med var försedd med ett avancerat så kallat GPS-larm.
Polisen kunde tack vare detta larm, vilket kontinuerligt sänder signaler till satelliter, enkelt följa tjuvarnas färd från Stockholm och söderut. Vid Bråviken hann polisen upp tjuvarna.
De båda männen i bilen kunde genom DNA-prover bindas även till tidigare stölder av nio utombordsmotorer i Flatvarp och Loftahammar.
I Flatvarp fann polisen en blodsdroppe i motorbrunnen från en av tjuvarna som skadat sig i handen och i Flatvarp kunde DNA säkras i saliven på en kastad fimp.
- En av männen erkände att han under fyra år varit med om att stjäla ett 50-tal båtmotorer längs ostkusten som alla hade körts över och sålts i Polen, berättar Sten-Gunnar Crona.
Båttjuvarna anländer i regel från sjösidan. Med en båt bogserar de diskret bort utvalda båtar till något undanskymt ställe där ingen hör det bullrande arbetet med batteridrivna vinkelslipar och elsågar.
Denna plats kan nås av en skåpbil och här kan man också dra upp båtens akter på grunt vatten. Oavsett hur väl motorn är fastlåst i båten så kan den stjälas. I vissa fall har större delen av akterspegeln sågats bort.
- Båtägarna måste göra det svårare för tjuvarna att få loss båtarna, säger Crona.
- Att ordna bevakning av bryggorna är effektivt. Att id-märka motorn är också bra. Liksom att låsa fast båten effektivt.
Sten-Gunnar Crona berättar att det är bara Sverige som efterfrågar id-märkning av båtmotorer från fabrik.
- Och den svenska marknaden är tyvärr för liten för att de stora motortillverkarna ska bry sig om oss. I stället sätter de bara på en enkel klisterlapp av metallfolie med motornumret på motorn.
Båtmotorligorna är dock väl förberedda och har ibland med sig nya "motornummerlappar" som de sätter fast på de stulna motorerna.
- Samtidigt har de med sig underskrivna köpekontrakt med just dessa motornummer inskrivna. Då blir det svårt.
Många båtar som tillverkas i Sverige förses med en typ av id-chips som gjuts in i plasten. Sten-Gunnar Crona skulle önska att något liknande fanns på båtmotorsidan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!