Få satsningar på länets infrastruktur

- Vi tycker allmänt att det är alldeles för magert för Kalmar län. Vi riskerar att bli en bortglömd del av landet. Igen.

Trafiken är tät på E22 mellan Verkebäck och Hyttan, där hastigheten sänkts till 80 och omkörningsförbud råder på stora delar av sträckan. Ombyggnaden beräknas ske under perioden 2016-2018.

Trafiken är tät på E22 mellan Verkebäck och Hyttan, där hastigheten sänkts till 80 och omkörningsförbud råder på stora delar av sträckan. Ombyggnaden beräknas ske under perioden 2016-2018.

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2009-09-03 11:31
Leif Larsson (C), ordförande i regionförbundet, skräder inte orden när han kommenterar förslaget till nationell plan för transportsystemet 2010-2021.Något som han är besviken över är bristen på järnvägssatsningar i länet. Varken Tjustbanan (Västervik-Linköping) eller Stångådalsbanan (Linköping-Kalmar) nämns med ett ord.- Det är ju självklart inte tillfredställande, säger Leif Larsson.Det enda som tas upp av järnvägssatsningar i länet är Kust till kust-banan Emmaboda-Karlskrona/Kalmar, där investeringar för drygt 800 miljoner kronor finns upptagna.Leif Larsson säger att regionförbundet vill öka möjligheten att pendla, både inom länet och till bland annat Norrköping och Linköping. Och då saknar han satsningar på Tjustbanan och Stångådalsbanan.- Vi vill gärna bidra till tillväxten i landet, men då måste restiderna ner och standarden förbättras.Den 2 november ska alla yttranden över förslaget till transportplan ha kommit in till näringsdepartementet.Leif Larsson hoppas på att det ska gå att få igenom vissa ändringar.- Det här är inte hugget i sten. Jag tycker att vi har starka argument för att få till stånd ändringar i planen. Kalmar län ligger strategiskt till i Östersjöregionen.Han har också en idé om hur Tjustbanan och Stångådalsbanan skulle kunna komma med i planen.- Vi är beredda att flytta pengar från den regionala planen för att få kortare restider, om staten skjuter till halva kostnaden. Då kan det bli totalt 100 miljoner kronor till Tjustbanan och lika mycket till Stångådalsbanan.Planens största investeringsobjektet i vårt närområde är E22 Hyttan-Verkebäck, som Vägverket vill bygga om under perioden 2016-2018. Det beräknas kosta 78 miljoner kronor.Lennart Ivarsson på Vägverket i Kalmar hoppas att de då skulle kunna ansluta till den nyligen ombyggda korsningen vid Hyttan, som kostade 4,5 miljoner kronor.Att räta ut E22 förbi Västervik, som diskuterats längre tillbaka, är inte aktuellt.- I dagsläget tänker vi oss att E22 från Verkebäck och norrut ligger i befintligt läge, säger Ivarsson.Bland andra planerade satsningar i regionen kan nämnas att E22 mellan Söderköping och Norrköping ska byggas om, och att det blir en planskild korsning med båtlyft över Göta kanal i Söderköping.Riksväg 40 Eksjö-Nässjö får delvis ny sträckning och höjd hastighet, och trafiken leds förbi Eksjö.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om