Facebook slog bakut – nekar Västerviksförening att annonsera

När den lokala föreningen Dialog och bildning ville annonsera om ett möte med den kända statsvetaren Frida Stranne stötte man på patrull. Facebook sade nej.
– Jag skulle säga att det är ett demokratiproblem deluxe, säger Sofia Cerne, som ansvarar för föreningens annonsering.

Sofia Cerne, från föreningen Dialog och bildning, säger att hon försökt göra allt för att få annonsen om mötet med statsvetaren Frida Stranne godkänd. Facebook säger nej.

Sofia Cerne, från föreningen Dialog och bildning, säger att hon försökt göra allt för att få annonsen om mötet med statsvetaren Frida Stranne godkänd. Facebook säger nej.

Foto: Anna Persdotter

Västervik2025-05-30 03:00

Redan vid föreningens förra evenemang stötte man på problem. Då var det gästen Maria Wolrath Söderberg som skulle prata på temat "varför är det så svårt att ställa om?".

– Annonsen godkändes inte av Facebook. Troligen var det en AI som sade nej. Jag begärde en ny prövning och då godkändes annonsen, berättar Sofia Cerne.

Den här gången blev det betydligt svårare.

– Jag har försökt varje dag sedan slutet av förra veckan och gjort en ny annons.

Facebooks annonsgranskning verkar ha fastnat för att mötet ska handla om "Trump, USA och omvärlden". Vid ett tillfälle kommer en dialogruta upp som säger att annonsen är politisk, då måste avsändaren var auktoriserad.

– Jag har strukit orden Trump och USA, och ändrat till "det stora landet i väster" och "dess ledare", men det hjälper inte.

Troligen ställer det till problem med att Usas president Donald Trump nämns i annonsen.
Troligen ställer det till problem med att Usas president Donald Trump nämns i annonsen.

Samtidigt har Sofia svårt att se innehållet som politiskt.

– Vi är en liten aktör och vi driver ingen politisk agenda.

Föreningen beskriver sig själv som en arena för bildning och dialog, där man vill motverka partipolitisk polarisering.

Vi har sökt Facebook men inte fått något svar. Det är dock känt att föreningen inte är ensam. Efter USA-valet 2016 vaknade en debatt om negativ och polariserande politisk annonsering. Ett problem som pekades ut då var politiska kampanjer på sociala medier med avsändare av oklart ursprung.

För att möta den kritiken ställde Facebook upp hårdare krav på politiska annonser. I företagets regler för politisk annonsering läser vi:

"Därför har vi fastställt åtgärder för att främja autenticiteten och legitimiteten för alla som vill köra annonser som rör sociala frågor, val eller politik".

Baksidan har varit att annonser som innehåller vissa nyckelord får problem. I tidningen Resume berättas bland annat hur kraftbolaget Fortum fick problem med annonser som innehöll ord som “energi”, “EU” eller “miljö”.

För att en annons ska räknas som politisk räcker det med att det finns en bild på en politiker, eller att politikern nämns vid namn. För att en förening ska få lägga ut politiska annonser krävs att det finns en administratör som bevisat sin identitet.

– Jag har auktoriserat mig själv, och skickat in en kopia av mitt körkort. Jag har varit inne i Metas (Koncernen som äger Facebook reds. anm.) mage och försökt läsa, men jag kommer inte vidare, säger Sofia Cerne.

Dialogseminariet med Frida Stranne hålls på Bryggaren den 3 juni.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!