Drygt var tredje tÄg stÀlldes in pÄ Tjustbanan under 2017. Det kan jÀmföras med de tre föregÄende Ären dÄ drygt 80 procent av turerna har kunnat genomföras med tÄg.
Tidningen har tagit del av statistik för de senaste fem Ă„ren dĂ€r man mĂ€tt regulariteten â det vill sĂ€ga hur mĂ„nga av de bestĂ€llda jĂ€rnvĂ€gsturerna har verkligen kunnat genomföras. Orsakerna kan vara allt frĂ„n instĂ€llda turer pĂ„ grund av vagnbrist till underhĂ„ll av banan.
Det börjar lÄgt med 66,8 procent 2013.
â Det var ett Ă„r dĂ„ Tjustbanan under en period var avstĂ€ngd för underhĂ„ll, och fick stĂ€ngas under nĂ„gra veckor för en urspĂ„rning, sĂ€ger Katarina Seijsing, basenhetschef för linjetrafik.
DÀrefter blir det betydligt bÀttre under Ären som följer med siffror pÄ över 80 procent. Men man var fortfarande inte nöjd. Inför 2017 hoppades KLT pÄ Ànnu bÀttre siffror. En ny tÄgverkstad i Kalmar skulle leda till snabbare reparationer av tÄg, och rÄda bot pÄ vagnbristen.
Facit för 2017 blev istÀllet den sÀmsta siffran under perioden: 65,3 procent.
SkÀlen Àr mÄnga.
I början av Äret togs ItinotÄgen ur trafik efter att ett bromsfel upptÀckts pÄ en vagn. Under vÄren visade sig den nya tÄgverkstaden i Kalmar bli en flaskhals.
â Under april och maj var regulariteten sĂ€mre Ă€n nĂ„gonsin, och vi insĂ„g att nĂ„got mĂ„ste göras, sĂ€ger Katarina Seijsing.
Hon berÀttar att insatser gjorts tillsammans med Transdev, entreprenören som kör tÄgen, och Bombardier som driver verkstaden. Bland annat har verkstadens öppettider ökat. Man jobbar numera tvÄskift och pÄ helger.
â Med tanke pĂ„ att Bombardier redan drev en verkstad för den hĂ€r tĂ„gtypen i NĂ€ssjö trodde vi inte att inkörningsproblemen skulle bli sĂ„ stora, sĂ€ger Katarina Seijsing.
I dag tycker hon att lÀget Àr bÀttre nÀr det gÀller verkstaden, men det finns annat som pÄverkar trafiken:
I höst har banan varit avstÀngd nÄgra veckor för underhÄll. Samtidigt konstaterar Seijsing att systemet Àr sÄrbart.
â I december körde ett tĂ„g pĂ„ ett trĂ€d pĂ„ StĂ„ngĂ„dalsbanan. TĂ„get kommer att vara ur trafik i ett halvĂ„r. Det kommer att göra oss mer sĂ„rbara.
TÄgtrafiken bestÀlls lÄng tid i förvÀg. Att uppnÄ 100 procents regularitet Àr i princip omöjligt, enligt Katarina Seijsing, men hon Àr inte nöjd med dagens siffror.
â NĂ€r vi bestĂ€ller trafik Ă€r ju tanken att den ska genomföras.
Hon jÀmför Tjustbanan med annan regional jÀrnvÀgstrafik som KLT driver: KrösatÄgen mellan Kalmar, Emmaboda och Karlskrona.
â DĂ€r talar vi om helt andra siffror.
DÀr Àr tÄgen inte fler. DÀremot Àr det en annan tÄgtyp som man inte har lika mycket problem med. Banan Àr i bÀttre skick, elektrifierad och trÀdsÀkrad.
Vad tror du om 2018 för Tjustbanan. Kommer det att bli bÀttre?
â Ja, det mĂ„ste det bli. FörutsĂ€ttningarna ser i vart fall bĂ€ttre ut nu, svarar Katarina Seijsing.