Destination Gotland AB får statligt stöd för att dagligen trafikera sträckan Visby – Oskarshamn enligt gällande avtal med Trafikverket. Sedan det blev klart att staten ändrade förutsättningarna för det nuvarande avtalet och medgav konkurerande trafik kommer Destination Gotland ersättas för de resenärer som istället väljer att åka med det konkurrerande bolaget.
– Tilläggsavtalet kom till eftersom förutsättningarna ändrades i det nu gällande avtalet. I det ursprungliga avtalet tillät man inte konkurrerande trafik, säger Destination Gotlands vd, Christer Bruzelius.
Hur mycket pengar det handlar om beräknas i efterhand. Det beror helt på hur stort tappet på resenärer blir. Men det kan handla om miljonbelopp.
– Enligt tilläggsavtalet jämförs tappet mot förgående år och på så sätt kan man räkna ut hur mycket vi tappat, fortsätter Bruzelius.
Hur vet man att det förväntade tappet beror på den konkurrerande trafiken och inte på ett minskat resande rent generellt?
– Resandet med Destination Gotland har ökat fram till 2010 och därefter har vi haft en mindre minskning under de senaste åren, man kommer se att tappet beror på den konkurrerande trafiken.
Tilläggsavtalet gäller fram till januari 2017, då Trafikverket skall teckna ett nytt avtal med någon av de operatörer som har lagt anbud på Gotlandstrafiken. Vilket inte kommer bli helt okomplicerat, enligt Bruzelius.
– Alla operatörer måste lägga in i beräkningarna att man kommer ha konkurrerande trafik även då men utan någon kompensation från staten, samtidigt måste man hålla priserna på en sådan nivå att inte resandet drabbas.