Färgbutik byter koncept – men blir kvar vid Allén

Färgbutiken vid Allén ska varken flytta eller lägga ner. Däremot bytte man under torsdagen ut sina Coloramaskyltar mot skyltar för det nya konceptet, Alcro Studio.
– Vi finns fortfarande kvar, men under ett nytt namn, säger Peter Nilsson, som är delägare i butiken.

Förändringen var redan klubbad när Peter Nilsson, i mitten, kom in i företaget som delägare. Till sin hjälp har han bland annat mångåriga medarbetarna Lasse Pettersson och Nina Melsted. Butikshunden är en nio veckor gammal blandras som passande nog fått namnet Alcro.

Förändringen var redan klubbad när Peter Nilsson, i mitten, kom in i företaget som delägare. Till sin hjälp har han bland annat mångåriga medarbetarna Lasse Pettersson och Nina Melsted. Butikshunden är en nio veckor gammal blandras som passande nog fått namnet Alcro.

Foto: Marie Kerrolf

Västervik2025-03-21 03:00

Det har varit några tuffa år efter pandemin, då branschen gick som tåget. Många valde att renovera hemma när stora delar av samhället stängde ner och hemmajobbarna blev fler. 

Och det är fortfarande tufft, med hård konkurrens även i Västervik. Men Peter Nilsson och hans kollega Nina Melsted är ändå optimistiska till att deras butik behövs även i framtiden, och dessutom kommer att överleva utmaningarna.

– Vi får hitta nya vägar helt enkelt, säger Peter Nilsson.

Han kom in i företaget i slutet av förra året, medan Nina Melsted jobbat där i flera år. Hon betonar vikten av att konkurrera med bredd och att tänka i nya banor.

– Man får hänga med i utvecklingen, lyssna av vad konsumenterna önskar och försöka tillmötesgå det, säger hon. 

undefined
Butikshunden Alcro tillsammans med matte Nina Melsted, är en levande reklampelare för det nya konceptet.
undefined
Lasse Pettersson, Peter Nilsson och Nina Melsted utgör kärnan i färgbutiken, som nu byter namn i samband med att man inför ett nytt koncept.

Ett sådant sätt är satsningen på det nya konceptet Alcro Studio, där man jobbar utifrån ett specifikt helhetskoncept där kunden kan få hjälp med allt från färg till matchande kakel, mattor och tapeter. 

Att anamma konceptet var ett krav för att kunna fortsätta sälja Alcros produkter, men det var enligt Peter Nilsson inget svårt val.

– Vi har sålt deras färger hur länge som helst och det funkar bra, säger han.

undefined
De gamla skyltarna är utbytta mot nya. Men butiken är densamma, även om den uppgraderas enligt ett nytt koncept.

Samtidigt har butiken blivit av med Jotuns färger, som i fortsättningen kommer att säljas i den nya Coloramabutiken, som öppnat i Materialmännens lokaler. Något som VT tidigare skrivit om. Colorama blir alltså kvar, men i ny skepnad, medan "gamla Colorama" blir Alcro Studios. Något som mött en del förvirring hos kunderna.

– Många har trott att vi ska flytta eller lägga ner, men det ska vi alltså inte. Vi är kvar precis som tidigare, med samma butik och samma personal, säger Peter Nilsson.

Det nya konceptet innebär dock att inredningen i den del av butiken som säljer Alcrofärger förändras rejält, och Nina Melsted visar skisser på hur den nya studion är tänkt att se ut.

På torsdagen byttes skyltarna ut på fasaden och inomhus har en speciell hörna för den kommande designstudion börjat byggas upp. Mycket återstår, men personalens förhoppning är att allt ska stå klart strax efter sommarsemestrarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!