Farleden in till Västervik sprängs djupare och bredare

Miljötillståndet ger Västerviks kommun klartecken att från och med onsdag inleda sprängningarna för att bredda och fördjupa farleden intill Västervik. Första undervattenssalvan skjuts dock inte förrän om en månad.

Breddningen och fördjupningen av farleden innebär att större fartyg kan ta sig in till Lucernahamnen i Västervik.
Arkivfoto: Anders Steiner

Breddningen och fördjupningen av farleden innebär att större fartyg kan ta sig in till Lucernahamnen i Västervik. Arkivfoto: Anders Steiner

Foto: Steiner Anders

Västervik2010-08-31 00:00
- Ännu har inget skett därute men mycket snart börjar pråmar, mudderverk och borrplattformar att transporteras ut på havet, säger Bruno Nilsson, kommunens samhällsbyggnadschef.Det är i stort sett hela sträckan, från de första angöringsbojarna långt ute till havs och in till Lucernakajen, som ska breddas och fördjupas så att farleden blir 150 meter bred på det smalaste stället och ej grundare än tio meter på något ställe.En rad punktinsatser görs och flera grund måste sprängas bort.Företaget Boskalis Sweden AB, en del av en internationell koncern, var billigaste anbudsgivaren. De ska nu borra, spränga och muddra omkring 80 000 kubikmeter berg. Företaget är specialister på alla slags undervattensarbeten.- Allt tas upp till ytan och körs med pråmar in till Lucerna där bergmassorna ska användas till utfyllnad av hamnplanen.Miljötillståndet sätter även en främre begränsning som säger att arbetena ska vara färdiga senast i mitten av maj.Arbetena blir väldigt automatiserade med avancerade borrplattformar, men även många dykare kommer att arbeta med breddningen av farleden in till Västervik. En breddning som medger att betydligt större fartyg i framtiden kan tas in till Västerviks yttre hamn.Rigorösa åtgärder vidtas inför varje sprängning. Hela området omkring avlyses. Även en rad särskilda åtgärder vidtas för att skrämma bort fisken från området. Annars skulle de genast dö av den tryckvåg som bildas i vattnet vid explosionen.Breddningen av farleden kommer att kosta Västerviks kommun i storleksordningen 40 miljoner kronor.- Vi kommer att hålla flera informationsmöten för allmänheten innan själva sprängningarna drar igång, lovar Bruno Nilsson.
Muddringsbolag
Boskalis Sweden har arbetat jorden runt i närmare 90 år. Företaget har muddrat och sprängt "hårda" material på stora djup i arktisk kyla och i tropisk hetta. I dag är Boskalis Sweden ett av de ledande muddringsbolagen i norra Europa. Företaget erbjuder helhetslösningar för alla typer av marina projekt. Boskalis Sweden AB tillhör det holländska Royal Boskalis Westminster nv, världens största muddringsföretag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om