Fartdämpning genom Överum får skarp kritik
- Detta j-vla vansinne!En busschaufför som VT talar med skräder inte med orden om de avsmalningar som görs i Överum för att få ner hastigheterna.
Farten behövde sänkas. Robert Nilsson från Gamleby säger att många hållit höga hastigheter genom Överum.
Foto:
En före detta åkare som hört av sig till VT är kritisk. Det blir för tvära svängar för större fordon.
Han får medhåll av en busschaufför som vill vara anonym.
- Men jag vet att jag har alla min kollegor med mig. Vi har pratat om det på jobbet. Alla är kritiska. Det här måste ha gjorts vid ett skrivbord någonstans utan hänsyn till verkligheten.
Framförallt är han kritisk till vägskälet mot Karlshult. Kommer man från Karlshult kör man i en nerförsbacke. Nu har en refug satts upp som tvingar chaufförerna att göra en fartdämpande sväng. Han befarar att svängen kommer att bli svår att ta vintertid. I synnerhet om väglaget är dåligt.
Karin Thyberg, driftschef på Vägverket, blir överraskad när hon får höra kritiken.
- Jag ska erkänna att jag inte riktigt förstår problemet. Jag får åka upp till Överum och titta.
Hon berättar att Vägverket gjorde datorsimuleringar av svängradien för större fordon när de placerade ut farthindrena.
- Jag vill gärna att de som har kritik hör av sig. Det är naturligtvis inte meningen att vi ska bygga något som är felaktigt.
Samtidigt betonar hon att meningen är att man ska vara tvungen att ta det försiktigt.
- Som det var tidigare körde en del med full kareta ut på väg 33 från Karlshult.
Hon säger också att nerförsbacken mot väg 33 redan tidigare var farlig vintertid om väglaget var dåligt. Hon har svårt att se att refugen skulle försvåra ytterligare.
Busschauffören kritiserar också några hinders placering i förhållande till busshållplatserna. Han har redan märkt att när bussar stannar vid en hållplats kör bilister ut i motstående körbana och tar en refug på fel sida.
Vägverket och KLT har gått igenom farthindrens placering kontra busshållplatserna, trots det verkar det alltså finnas problem.
Ett hinder som väckt reaktioner är en avsmalning av vägen där möten inte kan ske utan vidare.
Vilken av de mötande bilarna har företräde?
- Två personbilar ska kunna mötas där, men meningen är just att man ska känna att man är tvungen att vara uppmärksam och ha ögonkontakt med den andra chauffören, säger Karin Thyberg.
Det är inte alla yrkeschaufförer som är kritiska. När VT besöker Överum talar vi med två lastbilschaufförer.
- Det är klart att man får sakta ner, men det är inga problem. Så här börjar det se ut överallt, säger Roland Lindgren från Linköping.
- Det har behövts något för att få ner hastigheterna genom Överum, en del har kört väldigt fort, säger Robert Nilsson från Gamleby.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!