Fartyg utan jobb säljs

Tre av de fartyg som i månader legat upplagda i Västerviks hamn i brist på frakter sedan torrlastmarknaden totalt kollapsat är nu till salu. Österströms Rederi AB vill sälja Nordtimber, Nordcarrier och Nordtrader. Priset sägs vara mycket fördelaktigt.

Rederibranschen har drabbats hårt av den djupa lågkonjunkturen och den globala finanskrisen. Man upplever just nu en chockartad nedgång på fraktmarknaden. Dessa tre fartyg som i månader legat upplagda i Västerviks hamn är till salu till mycket lågt pris.

Rederibranschen har drabbats hårt av den djupa lågkonjunkturen och den globala finanskrisen. Man upplever just nu en chockartad nedgång på fraktmarknaden. Dessa tre fartyg som i månader legat upplagda i Västerviks hamn är till salu till mycket lågt pris.

Foto: Lisa Olaison

Västervik2009-02-19 15:45
De tre lastbåtarna i Västervik fick Österströms då man 2006 förvärvade rederiaktiebolaget Nordship.- Fraktmarknaden för torrlaster har drabbats av en chockartad nedgång. Finanskrisen och lågkonjunkturen slår jättehårt mot oss i rederibranschen, säger till VT Eva Schlyter, ekonomichef i Österströms Rederi AB.Stål-, skogs- och tillverkningsindustrin har det tungt nu. Orderböckerna är tomma och allt färre behöver frakta något. Det påverkar även rederierna.Fram till i höstas fraktade Österströms timmer, flis, biobränsle och stål för fullt över Östersjön och ner till Danmark, England och Amsterdam. Finanskrisen och lågkonjunkturen förändrade allt i ett enda slag.Hur många fartyg behöver ni sälja?- Vi förfogar över 35 fartyg. Det är tio för många.Strax före årsskiftet varslade Österströms 15 anställda. Österströms får svårt att ta ut rimliga priser för de fartyg man nu ska försöka bli av med.- Det ser kärvt ut framöver. Även många andra rederier vill sälja fartyg. Ingen vet hur längre det dröjer innan marknaden svänger, säger Eva Schlyter.Österströms Rederi AB driver Västerviks hamnbolag VLI. Vilka effekter får fraktkollapsen för Västerviks hamn?
- Fram till för några veckor sedan var godsflödena fortsatt goda. Men nu i februari har vi plötsligt märkt att det inte alls är lika mycket frakter. Kunderna finns kvar men kommer med mindre volymer, säger vd Carl-Johan Carlstedt.- Vi drabbas ju också och det kan svänga snabbt. Även VLI måste anpassa kostymen - i form av varsel - den dagen det viker alltför mycket. Sådana tankar umgås vi dock ännu inte med.Carlstedt berättar att två viktiga fraktkontrakt omförhandlas i vår. Utgången blir viktig.- Det kan bli mindre volymer. Men det kan samtidigt svänga och vara full fart igen i hamnen redan till sommaren.Nordshipbåtarna i Västervik säljs grund av att de inte är anpassade till de kontrakt företaget i dag har.- De är för små samt har i viss mån även åldern mot sig. Här har den som är intresserad chansen att göra ett jättefynd, tipsar Carlstedt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om