- Vi visste att Bombardier haft bekymmer med bromsarna under vinterperioden. Det var rent säkerhetsmässiga problem. När länen köpte in Itinotågen krävde de att tågproducenten skulle åtgärda bromsproblemen, berättar Karl-Johan Bodell, vd på Kalmar läns trafik.
Bombardier bytte därför ut bromsarna - och de blev säkrare. Men materialet slets hårdare än någon kunnat ana.
- Självklart är vi tagna på sängen. Slitprocessen varade inte tillräckligt länge. Den var alldeles för kort, säger Bodell.
Därför har KLT och Östgötatrafiken fått ta bort tre av de fyra nya tågen ur trafik. Det fjärde rullar vidare, men bara tills tisdag då även det måste in på service.
- Det har upptäckts fel på samtliga fordon av typen MV3, berättar tågansvarige, Karl-Gustaf Åberg på KLT.
I Jönköping och Värmland har det ställts av två fordon på vardera stället.
- När man hittar ett sådant här problem med för snabbt slitna bromsskivor på olika ställen i landet, så kan man tänka sig att det finns fler fordon som drabbats.
Den snabba utslitningen av bromsarna är alltså inte orsakat av rälsen på Tjustbanan utan är ett materialfel. Därför kommer lagningen av tågen inte att kosta något.
- Det här är ett garantifel. Däremot kommer vi inte få något avdrag på inköpspriset, menar Bodell.