Fel på visum var inte Västerviksparets fel

Ett par från Västervik bör få tillbaka de pengar de fick lägga ut när de inte kom med sitt flygplan till Indien. Det har Allmänna reklamationsnämnden beslutat.

Västervik2012-01-30 10:49

Det var för drygt ett år sedan som paret skulle resa till Indien. De skulle flyga via Bryssel, men när de checkade in på Bromma upptäckte personalen att mannens namn var felstavat på visumet. Trots att indiska ambassaden hade rättat felet manuellt blev personalen på flygplatsen osäker och tillät inte paret att checka in sitt bagage längre än till Bryssel.

I Bryssel skulle paret byta plan, men eftersom bagaget skulle checkas in igen missade de sitt plan till Indien. De tvingades övernatta en natt i Bryssel.

Paret har krävt flygbolaget Brussels Airlines på ersättning för hotell och mat, något som flygbolaget motsatt sig då de menar att det var parets eget ansvar att se till att deras dokument var i ordning.

Allmänna reklamationsnämnden håller delvis med om detta men anser ändå att paret gjort vad de kunnat för att få visumet ändrat och att det därför var personalen på Bromma som gjorde fel som inte accepterade det.

Nämnden rekommenderar därför flygbolaget att betala paret 2 500 kronor som kompensation för hotell och mat den natt de fick tillbringa i Bryssel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om