Syftet med rapporten var att kartlägga hur de globala megatrenderna påverkar detaljhandeln i Sverige. 1 000 svenska konsumenter och 223 företagsledare deltog i undersökningen, som gjordes i maj i år.
Och visst har nya köpbeteenden skapats under de senaste åren, visar rapporten. Vid förra lågkonjunkturen bytte många kunder till billigare varor, billigare butiker, de gjorde noggrannare val och sökte mer värde för pengarna.
När ekonomin åter vände uppåt bestod några av de nya beteendena. Främst vad gäller den sista punkten, att söka mer värde för pengarna. Något som blivit lättare i dag när nätet vimlar av butiker och sajter där man snabbt och enkelt kan göra jämförelser mellan varor och priser.
För att möta kundernas efterfrågan på mer värde för pengarna, har många butiker börjat utveckla egna märkesvaror. Dessutom blir det viktigare att synas på olika sökmotorer. Ofta har kunderna redan bestämt sig för vad de ska köpa redan när de kommer till butiken. Därför tvingas företagen bli mer kreativa och vart tredje företag i undersökningen har berättat att de under krisen 2008-2009 testade fler nya idéer än vanligt.