Fjärrstyrd undervattensfarkost byggs av nytt företag i Västervik
Det nystartade företaget Rovco AB på Lucerna i Västervik levererade på onsdagen sin tredje fjärrstyrda, obemannade undervattensfarkost. Denna gång till ett oljeborrningskonsortium i Vietnam.
Mycket utrustning. ROV står för Remote Operated Vehicle, vilket betyder fjärrstyrt fordon. På den kraftiga ramen i plast monteras robotarmar, åtta starka elmotorer som arbetar i alla plan, kameror, strålkastare med mera.
Foto: Fotograf saknas!
Det säger Atle Haugvaldstad från Energy Invest, det internationella ägarkonsortium som står bakom Rovco AB i Västervik. Energy Invest har tjugo års erfarenhet av undervattensfarkoster.
- Vi valde Västervik som plats för vår svenska tillverkning eftersom så mycken plastkompetens finns samlad här.
I Västervik råkade även dykeriexperten och den nuvarande platschefen Ricky Kjellén finnas. Han har fram till dags dato har anställt tre personer i företaget.
Rovco AB tillverkar farkoster från en totalvikt på endast 10 kilo upp till jättefarkoster med larvfötter på 110 ton.
- Den farkost vi ser här i dag kostar komplett ungefär 20 miljoner kronor. Då ingår en stor container med all teknisk support och en annan container i vilken de två operatörerna sitter och fjärrstyr farkostens arbete från två bekväma fåtöljer med josticks och fyra stora bildskärmar som visar vad farkosten ser, säger Atle Haugvaldstad.
På farkosten sitter åtta elmotordrivna propellrar, på totalt 300 hästkrafter, som arbetar i alla plan. Här finns också åtta kameror. Fördelen med elmotorer jämfört med hydraulik är att mycket färre delar kan gå sönder.
- En brusten hydraulslang i en undervattensfarkost innebär både miljöföroreningar och dyrbara driftstopp. Offshoreutrustning kan kosta miljoner kronor om dagen att hålla igång och man vill till varje pris undvika alla slags stopp i arbetet, säger Ricky Kjellén.
Rovco bygger sina farkoster i plast, i stället för stål som tidigare varit det vanligaste materialet.
- Våra kevlararmerade plaster är lika starka men mycket lättare. Dessutom slipper man den aggressiva korrosion som snabbt uppstår i salt havsvatten.
Rovco AB har planer på att bygga totalt tjugo undervattensfarkoster i Västervik.
- Vi har hela världen som marknad och det är ett oerhört sug efter sådana här farkoster för närvarande. Det är redan klart att våra fyra nästa farkoster ska säljas till oljeborrningsföretag i Mexico, säger Atle Haugvaldstad.
I vår kommer flera av företagets undervattensfarkoster att provköras i havet utanför Västervik.
- Nästa år avser vi även att starta en internationell utbildning för ROV-operatörer här i Västervik. Längre fram tänker vi också börja bygga hela farkosten på egen hand här i Västervik och inte som i dag köpa in mängder av komponenter som vi sedan monterar samman till den färdiga farkosten.
- Det finns all nödvändig kompetens här i Västervik.
Se inslag i <a href="http://www.vt.se/mediaspelare">webb-tv.</a>
Fakta om ROV
Den typ av ROV-farkoster som just nu byggs i Västervik kostar omkring 20 miljoner kronor stycket inklusive all kringutrustning. Kabeln från ytfartyget tillåter farkosten att arbeta ända ned till 3 000 meters djup.
Den dragarmerade kabel som förbinder farkosten med ytfartyget är bara 20 millimeter i diameter men innehåller ändå sex tunna fiberoptiska kablar för signaler samt en elkabel som matar de totalt 300 hästkrafter starka motorerna med 3 000 volt. Kabeln håller samtidigt med lätthet för att lyfta farkosten i.
I vattnet är undervattenfarkosten helt utbalanserad, det vill säga den väger inget alls. Om alla åtta motorer pressar vattnet nedåt kan farkosten lyfta upp till 2 ton.
Den dragarmerade kabel som förbinder farkosten med ytfartyget är bara 20 millimeter i diameter men innehåller ändå sex tunna fiberoptiska kablar för signaler samt en elkabel som matar de totalt 300 hästkrafter starka motorerna med 3 000 volt. Kabeln håller samtidigt med lätthet för att lyfta farkosten i.
I vattnet är undervattenfarkosten helt utbalanserad, det vill säga den väger inget alls. Om alla åtta motorer pressar vattnet nedåt kan farkosten lyfta upp till 2 ton.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!