År 2010 var det bara tre personer som dog i trafikolyckor på länets vägar, mot tio hittills i år.
Det kan ju tyckas som en kraftig ökning, men enligt Lennart Helsing, pressinformatör på Trafikverket, handlar det mer om en normalisering av siffrorna.
- Ska man se trender och tendenser är det ett minimum att titta på minst fem år.
Och de tre åren innan "rekordåret" 2010 har antalet döda i vägtrafiken legat på 11-14 varje år i Kalmar län.
Att det var så få förra året beror delvis på den stränga vintern, enligt Helsing. När det är mycket is och snö, kör folk försiktigare.
Vid varje dödsolycka i trafiken görs en djupstudie av alla faktorer som kan säga något om olyckan. Man intervjuar anhöriga, tittar på olycksplatsen, undersöker fordonet och obducerar den omkomna.
Syftet är förstås att försöka förhindra att fler olyckor inträffar, men också slå fast om det var ett självmord eller sjukfall.
- Sedan finns det ju ett antal oklara fall, där vi inte kan veta. Det kan ha hänt något i bilen, som vi inte har en aning om, tillägger Lennart Helsing.
Sett i ett långt perspektiv har antalet döda i trafiken minskat stadigt från 1978 och framåt, med små variationer upp och ner. Men trenden är en minskning, från 1 034 omkomna 1978 till 266 i fjol. Hittills i år (till och med oktober) har 281 omkommit på vägarna.
Under 50- och 60-talen ökade dödsolyckorna kraftigt, samtidigt som antalet bilar blev fler och fler på vägarna. Men medan antalet bilar har fortsatt att öka, har olyckorna under lång tid gått ner.
Några skäl till det är, enligt Helsing: bättre fordon, fler mitträcken, fler fartkameror och att trafikljus ersätts med rondeller. På vägar med fartkameror har antalet döda minskat med uppemot 40 procent. Rondeller ger färre svåra olyckor än trafikljus, då farten är lägre.
Övergångsställen kan ge en falsk trygghet. Därför tas de ofta bort på 70-vägar och genomfartsleder.
- De passar bra där det är väldigt låg tillåten hastighet och många som går. Kör bilen i 50 när den brakar på någon blir det väldigt lätt en dödsolycka, säger Lennart Helsing.
Viltstängsel gör inte så mycket för att minska antalet döda (människor) i trafiken, då det bara är i storleksordningen fyra om året av nästan 300 som omkommer i krock med vilt. "Förlåtande" diken gör betydligt mer.