Centerpartiet ville att flygplatsen i Västervik blir en elflygplats med tillhörande utvecklingspark. I januari i år lade partiet en motion där de krävde en förstudie för en sådan elflygplats. Partiet ville utreda kostnader, solcellspark och snabbladdare.
Någon förstudie blir det inte, inte än i alla fall, menar kommunstyrelsen när de nu behandlat motionen.
Däremot jobbar kommunen trots allt med att utveckla flygplatsen och marken intill.
Just en elflygplats omgärdas av flera hinder i Västervik.
Dels har kommunen gjort sig av med mark som behövs för att säkerställa inflygningszoner runt landningsbanan. Dels har elnätet i området kapacitetsproblem. Landningsbanan i Västervik är dessutom ganska kort – de elflyg som kan landa där kan oftast ta emot högst tio passagerare, och har en flygtid på ungefär en timme.
– Däremot kommer två examensarbeten dra igång, ett från Linköpings universitet och ett från KTH, som ska titta på infrastruktur för elflyg, det kan ses som en inledande studie för hur vi kan hantera det här framåt, säger kommunstyrelsens vice ordförande Ulf Nilsson (L).
Det finns olika politiska viljor om vad som ska hända med flygfältet.
2021 lämnade Vänsterpartiet in en motion där de ville göra området till solcellspark. Inte heller då ville kommunen ta ställning, utan ville ”avvakta till dess att olika anspråk på området utretts”.
Samtidigt har kommunens arbete med att skapa tillväxt för drönarverksamheten fortsatt.
Kommunen jobbar nu bland annat med att starta ett eget utvecklings- och driftbolag med hjälp av Västerviks Utvecklingscentrum (VUC) – som består av bland annat Västerviks kommun och Tjustbygdens sparbank.
Kommunen jobbar också mot att få fler företag att etablera sig vid flygplatsen ”genom industritomtsutveckling intill flygplatsen”.
Vad innebär det?
– Dels har vi ACC som etablerat sig, och det som är kopplat till just flygande verksamhet skulle man kunna bygga innanför staketet. Sedan finns det mark mellan E22 och flygplatsen, och där skulle man kunna utveckla industritomter i steg, svarar Ulf Nilsson (L), och fortsätter:
– På sikt skulle det kunna bli ett skyltfönster för Västervik mot E22. Många företag skulle kunna tycka att det är värdefull exponering. Främst kanske högteknologiska företag, men även fordonsbolag som kan ha visningshallar. Så går funderingarna just nu.