Av anmälningarna framgår att såväl patienter som närstående efterfrågar mer delaktighet i vård och behandling. Allt fler patienter vill läsa sin journal. Många har också synpunkter på innehållet i den.
Det framgår av patientnämndens verksamhetsberättelse för 2010.
De ärenden som rör tandvården handlar oftast om ekonomi. Patienter som inte har varit nöjda med sin behandling har önskat att få kostnaden reducerad, alternativt inte betala något alls.
Bara några få ärenden rör den kommunala hälso- och sjukvården, totalt 16 stycken förra året.
Andelen ärenden som berör psykiatrin har ökat kraftigt. Som en tänkbar förklaring till detta nämns att den förvaltningen i fjol tog fram en broschyr, som lades ut på vårdavdelningarna: "Dina rättigheter som patient".
Där finns bland annat kontaktuppgifter till patientnämndens kansli, eftersom patientnämndens handläggare har varit med om att ta fram broschyren.