– Vi har byggt upp ett bra system för det här, säger Ewa Myhrén utvecklingsledare på barn och utbildningsförvaltningen.
Flera kommuner i länet har ännu inte tecknat avtal gällande lärarmentorer som krävs för att nyutexaminerade lärare ska få ut sina lärarlegitimationer. De som tagit examen den 1 juli 2011 eller senare måste gå ett så kallat introduktionsår tillsammans med en mentor, en erfaren lärare som har behörig examen.
Oskarshamns kommun tragglar med frågan fortfarande. Där saknas överenskommelser mellan arbetsgivare och fackförbund.
– Det här borde varit löst för länge sedan, har man ingen mentor får man ingen legitimation, säger Anders Tideman på Lärarförbundet i Oskarshamn till Oskarshamns-Tidningen.
I Västervik ligger man bättre till. Vid årsskiftet 2011/2012 utsågs Ewa Myhrén, rektor på Åbyskolan och Överumsskolan, till utvecklingsledare för introduktionsåret.
Sedan dess är det bestämt att samtliga nyutexaminerade lärare ska gå sitt introduktionsår tillsammans med en lärarmentor. Hittills har ett 20-tal lärare påbörjat det arbetet.
– Västerviks kommun har nog i jämförelse med många kommuner varit tidigt ute och har en fungerande mall för mentorskap, säger Sandra Andersson på Lärarförbundet i Västervik.
Samtidigt är Lärarförbundet kritiska till en del av förutsättningarna för att gå introduktionsåret.
En nationell undersökning visar att bara sex av tio lärare fått sitt introduktionsår. En annan nackdel, menar man, är att det finns risk för att den som går introduktionsåret, eller är mentor, får lägga ner den arbetstid som krävs utöver sitt vanliga uppdrag vilket kan påverka kvalitén negativt.
– Jag har inte nåtts av några sådana signaler för just vår kommun, vi är noga med att planera upplägget kring introduktionsåret, mentorn får även ersättning för sitt mentorskap, säger Ewa Myhrén.
Hittills har ett 30-tal lärare i Västervik fått ut sin legitimation. Handläggningstiderna är långa. vissa lärare har fått vänta i åtta månader eller längre efter att de skickat in sin ansökan om legitimation.