Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service började gälla för nya hemsidor redan för ett år sedan, och nu för befintliga hemsidor. Den 23 juni nästa år omfattas även mobila applikationer.
– Vi finns till för våra medborgare och vill såklart att alla ska kunna ta till sig det vi publicerar. Den nya lagen är ett bra stöd för att vi ska kunna fortsätta arbeta för att kommunkoncernens digitala service ska fungera för alla, säger Phia Bergdahl, webbansvarig kommunikatör på Västerviks kommun, i ett pressmeddelande.
Hon konstaterar också att det finns en del arbete kvar att göra när det gäller pdf-dokument och rörlig media, för att få en helt tillgänglig webbplats.
Digital tillgänglighet innebär att ingen ska hindras från att använda digital service på grund av funktionsnedsättning.
Rent praktiskt kan det betyda att man till exempel ska kunna förstora upp texten utan att delar av innehållet hamnar utanför skärmen.
Man ska kunna flytta sig på hemsidan med hjälp av tangentbordet eller med röststyrning.
Texten ska vara lätt att läsa och förstå. Man ska också kunna få innehållet uppläst för sig.
Lagen gäller för offentliga aktörer, men även vissa privata aktörer inom exempelvis skola och sjukvård. Om man som privatperson upplever att en sådan hemsida har bristande tillgänglighet, kan man anmäla detta till Myndigheten för digital förvaltning, Digg, som har ett formulär för detta på sin hemsida.