En undersökning från Posten visar att drygt var tredje svensk - 2,7 miljoner personer - fram till i tisdags hade handlat julkappar på nätet. I genomsnitt hade de lagt 1 290 kronor var på julklappar som de köpt på nätet.
Absolut populärast att handla på nätet är böcker. Filmer, kläder, leksaker och cd-skivor kommer efteråt på listan.
- Konsumenterna vet att de kan kapa julstressen genom att göra julklappsköp på nätet. Det är enkelt och bekvämt och man känner sig trygg med att leveransen ska komma i tid, även om man är sent ute med sin beställning, säger Arne Andersson, Postens e-handelsexpert.
Nuförtiden är det inte bara Posten som levererar paket. Många företag och privatpersoner levererar med någon av konkurrenterna. Hos företaget Schenker slås hela tiden nya rekord. Den 3 november skickades nästan 40 000 paket under en enda dag.
Framför allt är det paketen som skickas av privatkunder som ökar hos Schenker. I november i år skickades 76 procent fler paket än samma månad förra året.
En anledning kan vara att företaget samarbetar med näthandelsföretaget Tradera. Även många e-handelsföretag skickar sina paket med Schenker.
- Kläder, skor och antikviteter är det absolut vanligaste innehållet när privatpersoner skickar paket. De företag som skickar flest paket med oss är H&M, Yves Rocher och Adlibris, säger Tina Rundström, vd för Schenker Privpak AB.