Fler väljer nätet för julklappshandeln

Allt fler skippar stressen i butikerna och väljer att handla sina julklappar på nätet. Det innebär bråda tider för postombud och brevbärare.

Västervik2011-12-23 00:00

En undersökning från Posten visar att drygt var tredje svensk - 2,7 miljoner personer - fram till i tisdags hade handlat julkappar på nätet. I genomsnitt hade de lagt 1 290 kronor var på julklappar som de köpt på nätet.

Absolut populärast att handla på nätet är böcker. Filmer, kläder, leksaker och cd-skivor kommer efteråt på listan.

- Konsumenterna vet att de kan kapa julstressen genom att göra julklappsköp på nätet. Det är enkelt och bekvämt och man känner sig trygg med att leveransen ska komma i tid, även om man är sent ute med sin beställning, säger Arne Andersson, Postens e-handelsexpert.

Nuförtiden är det inte bara Posten som levererar paket. Många företag och privatpersoner levererar med någon av konkurrenterna. Hos företaget Schenker slås hela tiden nya rekord. Den 3 november skickades nästan 40 000 paket under en enda dag.

Framför allt är det paketen som skickas av privatkunder som ökar hos Schenker. I november i år skickades 76 procent fler paket än samma månad förra året.

En anledning kan vara att företaget samarbetar med näthandelsföretaget Tradera. Även många e-handelsföretag skickar sina paket med Schenker.

- Kläder, skor och antikviteter är det absolut vanligaste innehållet när privatpersoner skickar paket. De företag som skickar flest paket med oss är H&M, Yves Rocher och Adlibris, säger Tina Rundström, vd för Schenker Privpak AB.

Populära julklappar på nätet

Så här fördelar sig inköpen hos dem som handlat julklappar på nätet:

1. Böcker (43 procent)

2. Filmer (20 procent)

3. Kläder (15 procent)

4. Leksaker (14 procent)

5. Cd-skivor (14 procent)

Källa: Posten

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om