Flera känner sig lurade efter digital-tvkampanj i Västervik

Flera kunder har klagat på att de känt sig lurade efter Canal Digitals satsning att sälja tv-abonnemang på plats i Västervik. - Det framstod som om de gav mig ett större utbud av kanaler i mitt befintliga abonnemang men i stället fick jag ett helt nytt bolag, jag känner mig lurad, säger en 66-årig kvinna.

Många är sura på Canal Digitals försäljningsmetoder i Västervik.Foto: Björn Svensson/Scanpix

Många är sura på Canal Digitals försäljningsmetoder i Västervik.Foto: Björn Svensson/Scanpix

Foto: Börje Svensson / SCANPIX

Västervik2011-05-25 00:00

Det var i förra veckan som Canal Digital var på besök i Västervik för att sälja tv-abonnemang till Västerviksborna. Canal Digital är ett stort bolag som konkurrerar med bland andra Boxer och Viasat.

Den 66-åriga kvinnan kom i kontakt med säljarna utanför Willys i måndags förra veckan.

Enligt kvinnan sa inte säljarna vilket bolag de kom ifrån.

- De frågade mig om jag hade digital-tv och om jag var intresserad av att utöka mitt utbud, berättar kvinnan.

Hon har Boxer hemma och som hon uppfattade det var säljarna från Boxer och att erbjudandet handlade om att få ett större kanalpaket än det hon redan hade.

- Jag tackade ja till att få fler kanaler. Men när jag kom hem förstod jag att jag hade skrivit kontrakt med ett helt nytt tv-bolag. Dessutom skulle jag behöva installera en parabol för att kunna se kanalerna, berättar kvinnan.

Hon tycker att bolaget lurat henne med falsk marknadsföring.

Kontraktet skrevs på plats och efteråt försökte hon häva köpet via telefon. Enligt kvinnan ska bolaget ha svarat att man inte har ångerrätt när man skrivit på kontrakt direkt på plats.

Kvinnan är bekymrad över hur det blir med de båda abonnemangen nu. Kanske måste hon betala för två abonnemang samtidigt.

- Jag är pensionär, att betala för två olika bolag blir väldigt svårt rent ekonomiskt.

När VT ringer till bolagets växel blir vi kopplade till abonnemangsfrågor. Där berättar en av de anställda, som inte vill stå med sitt namn i tidningen, att det är flera som klagat efter den senaste försäljningsturnén.

- Många verkar inte ha insett att kontrakten är bindande, där kanske vi måste bli tydligare, säger den anställde.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om