Flyguppvisningen i Västervik inställd efter norsk dödskrasch

Det var en av Nordens mest erfarna piloter, flyglegendaren och uppvisningspiloten Bertil Gerhardt, som omkom när han for av banan och kraschade vid landning i Tynset i mellersta Norge på lördagen. Han skulle ha haft en uppvisning i Västervik på torsdag.

Foto: Privat

Västervik2010-08-24 00:00
Bertil Gerhardt,68, var sedan decennier både ordförande och kassör i Nordöstra Smålands Flygklubb i Hultsfred. Han växte upp i Storebro, där familjen fortfarande har sommarhus.I hela sitt liv flög han ett stort antal flygplanstyper, ända sedan han som 15-åring lärde sig segelflyga i Hultsfred. På flygklubben där råder i dag en stor förstämning.I många år var Bertil Gerhardt officer i flygvapnet och flög då en rad typer av stridflygplan. Under senare år var han flygchef på Biltema, där han till vardags flög företagets två affärsjetplan.Han var också uppvisningspilot på de tre veteranflygplan, en P51 Mustang och två Spitfire, som Biltema äger. Han var tidigare även skicklig uppvisningspilot på det enda i dag flygande exemplaret av en J 29, Flygande Tunnan. På torsdag skulle Bertil Gerhardt ha bjudit Västerviksborna på en hisnande flyguppvisning när Biltemas varuhus invigs i Västervik, med just den Spitfire som kraschade i Norge.- Det är fruktansvärt tragiskt. Nu kommer vi att hålla en tyst minut för honom i stället klockan kvart i tio på morgonen, säger Per Ericsson, Biltemas varhuschef i Västervik.Vad som orsakat kraschen är inte känt. Bertil Gerhardt var en utomordentligt erfaren pilot med hundratusentals landningar bakom sig. Ingen kunde landa som han.Bilder en DN-fotograf tog på Spitfireplanet i lördags över Gärdet, där man firade Svenska flygets 100 år, innan Bertil Gerhardt for vidare till en stor flygträff i Norge, visar tydligt hur vänster hjul inte är helt infällt utan hänger ned en bit. Det är oklart om detta kan ha orsakat olyckan.Vid landningen i Norge svängde planet plötsligt hårt åt just vänster på banan, ut på en åker där det slog runt och hamnade på rygg. Båda hjulen var dock helt ute och sedan räddningsmanskapet vänt maskinen rätt kunde den utan problem bogseras in till en hangar för teknisk undersökning. - Det är med stor sorg vi mottagit beskedet. Vi har haft ett stort gensvar på vårt engagemang för flyguppvisningar, säger Biltemas svenske chef, Robert Schneider.På Tynsets flygplats skulle Bertil Gerhardt på söndagen delta i en stor flyguppvisning. Den ställdes in efter dödskraschen.Personal från den norska haverikommissionen inledde sitt arbete redan på söndagen. På flygträffen Tynset fanns ett stort antal piloter och flygentusiaster som blev sakkunniga vittnen till kraschen.Fler av dem spelade också in landningen på video, filmer som haverikommissionen nu ska titta igenom noga.
Berömt jaktplan
Spitfire började byggas i Storbritannien 1936 och användes framgångsrikt som jaktplan under andra världskriget. Det producerades i många olika versioner, med olika motoralternativ. Det kraschade planet var av type Supermarine Spitfire Mk XVIII och har en 12-cylindrig motor på cirka 1 400 hästkrafter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om