- Blåser vinden från rätt håll är det inga problem. Juldagen skulle jag ta in två fartyg, men det gick inte eftersom nordosten pressat in en stor isvall i södra änden av Tallskärshålet. De fick vänta. Först på annandagen kunde en inhyrd isbrytare öppna en ränna in till Västerviks hamn, säger Carl-Johan Carlstedt, hamnchef och vd för hamnbolaget VLI.
Vid 15.30-tiden på onsdagen kom 4 000-tonnaren Kaja in till Lucerna med en last massaved från Riga till Billeruds pappersbruk, sedan hon fått vänta någon timme strax nordost om Idö på att det utgående lastfartyget Ramona skulle hinna ut på öppet hav.
Billerud vill gärna lägga upp ett så stort lager massaved som möjligt i Västervik, i den händelse att farleden via Vänern skulle frysa till .
- Just nu är vindriktningen bra och fartygen kan gå själva. Vid ett tillfälle med nordostliga vindar förra vintern räckte inte ens bogserbåten Storvik till för att forcera isvallarna ute vid Tallskärshålet. Då fick vi hjälp av Sjöfartsverkets kraftiga hjälpisbrytare Baltica.
Carl-Johan Carlstedt känner en viss oro för hur vintern ska utveckla sig:
- Generellt är alla som jobbar inom sjöfarten lite oroliga för hur detta ska sluta. Jag har själv lite fjärilar i magen. Vintern startade ju mer än en månad tidigare i år, säger hamnchefen som samtidigt är stolt över att han hittills under december månad redan haft inte mindre än 18 lastfartyg i hamnen.
I den inre hamnen, Skeppsbrokajen, jobbar just nu den lilla hamnbogseraren Glytten för allt vad tygen håller. Den far fram och tillbaka.
- Vi har lånat den från det finska bolag som muddrar farleden in till Västervik. Glytten gör just nu ett jättejobb med att få bort de enorma snöberg som lastbilarna tippar i. Glytten kör runt och trycker undan de flytande snöbergen, säger Carl-Johan Carlstedt.
Redan i helgen, den 1 januari, börjar den stora isbrytare som Västerviks kommun handlat upp tjänstgöra. Den ska börja jobba så snart det blir riktigt problematiskt med fartygstrafiken till och från Västervik.