Det är advokaten till en inblandad i konkursen som tycker att kronofogden ställt sig på konkursförvaltarens sida.
Konkursförvaltaren ville komma åt datorer som fanns hos en person, men som ansågs tillhöra konkursboet. Kronofogden avslog en begäran om handräckning, men skrev i beslutet att Kronofogdemyndigheten "rekommenderar konkursförvaltningen att ansöka om särskild handräckning".
Det är den sistnämnda behjälpsamheten som retat upp advokaten. Dessutom hävdar han att det funnits fler fel i kronofogdens handläggning, att kommunikation som borde ske skriftligt har skett muntligt, och att det saknats diarienummer för ärendet.
Kronofogden avvisar kritiken, med undantag för att ordet "rekommenderar" kanske inte var så lämpligt. Däremot tycker myndigheten att det ingår i normal service att upplysa om alternativa tillvägagångssätt.
JO håller inte med utan tycker att upplysningarna kan tolkas som att kronofogden gått den ena partens ärenden.