HÀromveckan berÀttade vi att en bostadsrÀttsförening i VÀstervik ville förbjuda grannens kamininstallation, av oro för att röken skulle göra det omöjligt för dem att vistas pÄ sina balkonger.
Med anledning av det stÀllde vi frÄgan: hur mÄnga klagomÄl pÄ just vedeldning har nÄtt kommunen, som ju Àr tillsynsmyndighet för miljö- och hÀlsoskyddet?
Svaret? Fyra klagomÄl under hela 2022. TvÄ berör samma fastighet. SÄ klagomÄlen gÀller alltsÄ tre olika platser.
â Det Ă€r fĂ€rre Ă€n förvĂ€ntat, sĂ€ger miljöchef Lars KĂ„remyr. Detta trots att det Ă€r fler som installerar kamin nu Ă€n förr. Det kan dock komma ett par till de nĂ€rmsta mĂ„naderna, eftersom eldningssĂ€songen pĂ„gĂ„r Ă€ven i januari och februari. Miljökontoret fĂ„r dock inte in jĂ€ttemĂ„nga klagomĂ„l per Ă„r. 2021 inkom sju klagomĂ„l och 2020 bara ett enda.
Vad beror det relativt lÄga antalet pÄ?
â Jag hoppas att det beror pĂ„ en god grannsĂ€mja: att man pratar med sina grannar och inte behöver ringa oss. Jag hoppas ocksĂ„ att det beror pĂ„ att folk sköter sin eldning.
â Man skulle ocksĂ„ kunna tĂ€nka sig att det beror pĂ„ att folk har lite mer tĂ„lamod med sina grannar, för alla vet att det Ă€r anstrĂ€ngt nu, men det Ă€r en spekulation.
Ja, det "anstrĂ€ngda" lĂ€get â med inflation och elkris â har fĂ„tt FolkhĂ€lsomyndigheten att varna för att "energibesparande Ă„tgĂ€rder kan ha en effekt pĂ„ hĂ€lsan". DĂ„lig vedeldning slĂ€pper ut partiklar och sot, och kan orsaka irritation i luftvĂ€garna.
Enligt NaturvÄrdsverket bidrar vedeldningens utslÀpp lika mycket till sÀmre luftkvalitet i tÀtorter som vÀgtrafikens utslÀpp.
De VÀstervikare som klagomÄlen gÀller har fÄtt brev och telefonsamtal frÄn kommunen. I ett Àrende har kommunen Àven frÄgat fler nÀrboende om hur eldningen upplevs, för att försöka ta reda pÄ hur stort problemet Àr. Ofta kontaktar kommunen ocksÄ sotaren eller brandskyddskontrollanten för protokoll frÄn fastigheten.
Det Àr dock inte ovanligt att just klagomÄl pÄ eldning sker mellan grannar som egentligen Àr osams om nÄgot annat.
â DĂ„ anvĂ€nder man det som nĂ„got slags verktyg i en annan konflikt. SĂ„dana Ă€renden leder sĂ€llan till en lösning, sĂ€ger KĂ„remyr. NĂ€r det Ă„ andra sidan inte föreligger en konflikt Ă€r det i regel ganska enkelt: ett klagomĂ„l kommer in, kommunen kontaktar fastighetsĂ€garen, som sedan eldar pĂ„ ett bĂ€ttre sĂ€tt.