För dyrt med åldersblandade grupper i Västerviks skolor

Skogshaga och Marieborg är två skolor i Västervik som har valt att gå ifrån modellen med åldersblandade grupper, eftersom det kräver för mycket personal.

Barbro Lilja Lundberg och Tina Facius är positiva till att gå över till åldershomogena klasser, som Marieborgsskolan gör från och med detta läsår.Foto: Anders Steiner

Barbro Lilja Lundberg och Tina Facius är positiva till att gå över till åldershomogena klasser, som Marieborgsskolan gör från och med detta läsår.Foto: Anders Steiner

Foto: Anders Steiner

Västervik2009-08-27 16:24
- Man kan vinna mycket genom att ha åldersblandat, men då måste det finnas tillräckligt med personal, säger Lars Andersson, fritidspedagog på Skogshaga och tillika ordförande för Lärarförbundet i Västervik.Han konstaterar att åldersblandade grupper kräver en högre personaltäthet.- För en ensam lärare är det lättare att ha en åldershomogen klass.För Skogshagas del var det alltså en resursfråga att skolan valde att gå över till åldershomogena klasser, men - enligt Andersson - bidrog det också att det fanns en önskan från mellanstadiet att pröva den modellen.Marieborg har också bestämt sig för att sluta med åldersblandade grupper. Som förklaring anges även här - i det interna Marieborgsbladet - att det krävs för mycket personal, om man ska jobba åldersblandat, samtidigt som personaltätheten har minskat i och med besparingarna.Men Barbro Lilja Lundberg och Tina Facius, båda lärare på Marieborg, är positiva till att gå över till åldershomogena klasser.- Det är lättare att lägga upp undervisningen i en åldershomogen grupp, säger Facius.Olika åldersgrupper har skilda behov. Därför tror hon att det är lättare om man jobbar med åldershomogena klasser.I sammanhanget ska nämnas att de yngsta skolbarnen, sex- och sjuåringarna, även i fortsättningen kommer att gå i åldersblandade klasser på alla skolor i kommunen, då det finns politiskt beslut på att det ska vara så.Många små skolor har också åldersblandade klasser, men där är det mer personal i förhållande till antalet elever än på större skolor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om