Föreslår vägbro vid Jenny
Västerviks kommuns planer på att bygga en rondell vid Jenny döms ut i ett medborgarförslag.- Jag är motståndare till förslaget eftersom en rondell blir dyrare på sikt, menar Lars Cornell som författat förslaget.
Vägbro föreslås. I stället för en rondell vid Jenny vill Lars Cornell att kommunen investerar i en planskild korsning. Det framför han i ett medborgarförslag. Med en vägbro skulle kostnader på sikt bli lägre, och hastigheten på sträckan mellan E22 och rondellen vid Kvantum kunna höjas till 90 kilometer i timmen. Illustration: Lars Cornell
Foto:
I förslaget till kommunen ingår en utförlig kalkyl där Lars Cornell räknar med en ökning av biltrafiken med fem tusen bilar per dygn under kommande tioårsperiod.
- Vi har utvecklingen på Gertrudsvik och också en stor satsning på Gränsöområdet, så det är inte orimligt att trafiken kommer att öka, säger Lars Cornell.
Kommunens förslag är att bygga en rondell vid ett vilplan nedanför nuvarande infart till ridskolan. Avfarter planeras till det expanderande Gertrudsvikområdet och bostadsområdet Jenny. Enligt Lars Cornells beräkningar skulle en vägbro visserligen bli fyra miljoner kronor dyrare, men löna sig på längre sikt. Hans egna beräkningar visar att kommunens förslag skulle innebära en merkostnad på 47 miljoner kronor under en tioårsperiod.
- Investeringskostnaderna blir lägre, men på alla andra sätt blir samhällskostnaderna högre.
De högre kostnaderna baserar han bland annat på ökad bränsleförbrukning när fordon måste bromsa in i rondellen och sedan accelerera, tidsförluster för yrkestrafiken och ökad olycksrisk på grund av köbildning och halkolyckor om rondellen placeras nära en backe.
Trafikingenjör Gunnar Mårtensson på Västerviks kommun har ännu inte läst medborgarförslaget, och vill därför avvakta med kommentarer.
- Vi har för avsikt att bygga en rondell och har ritat på vägar, men planerna är på skiss-stadiet och vi har inte påbörjat projekteringen. Men jag tror att det kan bli svårt att bygga en planskild korsning vid Jenny. Det krävs en väldig höjd.
Lars Cornell baserar sina siffror på att 17 000 bilar passerar Jenny dagligen. Men så många bilar trafikerar inte infartsvägen till Västervik, säger Gunnar Mårtensson.
- Det är snarare 10-12 000 bilar varje dag.
Med en vägbro skulle hastigheten på sträckan mellan E22 och rondellen vid Kvantum kunna höjas till 90 kilometer i timmen, bedömer Cornell.
- Men en ökning av hastigheten på sträckan strävar vi inte efter. Många vill tvärtom ha lägre hastigheter vid exempelvis speedwaybanan, säger Gunnar Mårtensson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!