En kvinna anlitade från Sävsjö anlitade Västerviksföretaget för några arbeten i hennes hus. Reglar i grunden skulle bytas ut, ett sättas upp över uteplatsen och ett trägolv skulle läggas inomhus.
I efterhand har hon upptäckt flera brister: taket var inte ordentligt fastsatt och hade gått sönder. I det nylagda golvet var brädor vända med fel sida upp, en del brädor hade gått sönder och flera brädor var inte fastskruvade.
Ord står delvis mot ord mellan företaget och kvinnan.
Företaget lägger en stor del av ansvaret för felen på kvinnan. Det var hon som köpt materialet. Brädorna till golvet var inte lämpliga för ändamålet, men kvinnan propsade på att de skulle användas.
Hantverkarna befarade att brädorna skulle svälla, därför har man lagt det "flytande" så att brädorna skruvas fast först när det svällt färdigt.
När det gäller altantaket hävdar företaget att kvinnan köpt för klent virke, och att man bara följt hennes instruktioner. Företaget säger också att man redan satt ned notan för det utförda arbetet kraftigt.
Kvinnan hävdar att notan inte satts ner för bristerna i arbetet utan för att en av hantverkarna pratade i telefon och tittade på tv under arbetstid.
Allmänna reklamationsnämnden håller med företaget att man kanske måste lägga golvet flytande, men då är det viktigt att arbetet slutförs när brädorna svällt. Likaså måste de brädor som vänts fel vändas rätt.
Nämnden konstaterar att företaget håller med om att altantaket byggts på ett felaktigt sätt. Däremot kan företaget inte bevisa att man satt ned priset på grund av felaktigheterna. Därför bör företaget avhjälpa felet genom att skruva fast taket.