Det visar en storskaliga studie – ett samarbete mellan Göteborgs universitet och Stanforduniversitetet– där man analyserat effekten av videomöten.
Studien visar bland annat att kvinnor upplever så kallad zoomtrötthet i högre grad än män, liksom att de som har fler och längre möten, samt kortare paus mellan mötena, upplever en större zoomtrötthet.
Géraldine Fauville är universitetslektor i pedagogik vid Göteborgs universitet, och tillsammans med forskare vid Stanford har hon genomfört en enkätstudie med drygt 10 000 deltagare från hela världen.
– Andelen kvinnor som uppger att de blir mycket till extremt trötta av videomöten motsvarar nästan 14 procent, det vill säga en av sju kvinnor, medan andelen män som uppger att de blir mycket till extremt trötta motsvarar 5,5 procent, alltså en av 20, förklarar hon i ett pressmeddelande.
Att kvinnor i högre utsträckning än män drabbas av zoomtrötthet har bland annat att göra med att kvinnor har just längre möten och kortare pauser mellan dem. Annars visar studien att män och kvinnor har lika många möten.
Fyra andra exempel på orsaker till så kallad zoomtrötthet (faktorer som framkommit i tidigare studier):
1. Spegeleffekten. I många verktyg för videomöten ser du hela tiden en bild av dig själv. Det är lite grand som att ständigt ha en spegel bredvid sig, och vi människor har en tendens att bli mer självkritiska av att se oss själva.
2. Känslan av att vara fysiskt fångad. Kamerans vinkel begränsar hur du kan röra på dig under mötet.
3. Känslan av att alla stirrar på dig. I ett videomöte är fönstret fullt av ansikten och alla tycks titta på just dig hela tiden, till skillnad från ett vanligt möte där du vet att uppmärksamheten endast riktas mot dig när du har ordet.
4. Ökad kognitiv ansträngning för att uttrycka sig med och tolka kroppsspråk. När vi möts i verkligheten har vi en intuitiv förståelse av varandras kroppsspråk.
Nu hoppas forskarna att teknikföretag och arbetsgivare använder kunskapen som framkommit till att skapa verktyg och arbetsmiljöer som kan minska zoomtrötthet.
– Arbetsgivarna bör till exempel se till att videomötena inte blir för långa och att det finns paus mellan dem, säger Géraldine Fauville.
Fotnot: Zoom är ett kostnadsfritt videotelefoniprogram som blivit flitigt använt under coronapandemin