Första steget mot snabbare tågförbindelse har tagits

Nu utreds hur Tjustbanan mellan Västervik och Åtvidaberg ska rustas upp.

Foto: ANDERS STEINER: Kjell-Åke Averstad, regionchef för Banverket östra banregionen.

Foto: ANDERS STEINER: Kjell-Åke Averstad, regionchef för Banverket östra banregionen.

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2004-10-29 01:00
Målet är att restiden mellan Västervik och Linköping ska bli under en timme. För det krävs både bättre järnväg och modernare tåg. Sedan tidigare är det klart att Tjustbanan mellan Linköping och Åtvidaberg ska rustas upp och i.går gick startskottet för utredningsarbetet om sträckan Västervik?Åtvidaberg.
På ett möte mellan representanter från de tre berörda kommunerna, Banverket, och regionförbunden i Kalmar och Östergötlands län i Västervik drogs riktlinjerna upp för det fortsatta arbetet. Regeringen har gett Banverket i uppdrag att göra en förstudie och presentera ett förslag för hur upprustningen av den södra delen av Tjustbanan ska läggas upp och ett förslag ska presenteras 2006. Detta förslag ska i sin tur förhoppningsvis leda till en järnvägsplan.

Förstudien om den södra delen av Tjustbanan görs parallellt med förstudien om den norra delen, vilken ska presenteras i slutet av 2005, utbyggnaden där beräknas komma i.gång någon gång 2007?2008.
? Det yttersta syftet är att nå en realistisk arbetspendling så att det blir en sammanhållen arbetsmarknadsregion, säger Anders Åkesson, ordförande för Regionförbundet Kalmar län.
Med bättre restider kommer det att öka möjligheterna till arbetspendling inom en större region och dagens beslut har skyndats på av Electrolux flytt från Västervik.
? Det gäller att koppla Västervik till en större arbetsmarknadsregion och jag är övertygad om att Västervik har potential.
Sträckningen kommer även fortsättningsvis att vara den samma, men banan ska bytas ut med ny makadam, ny räls och nya slipers. Banan ska helt enkelt bli mycket bättre och kurvor ska också rätas ut. Däremot är antalet stationer utmed Tjustbanan fortfarande ett föremål för diskussion.
? Vi måste formulera våra mål mycket tydligare, både vad gäller restider och tillgänglighet vad gäller antal stationer, säger Kjell-Åke Averstad, regionchef för Banverkets östra banregion.
? Det här är ingenting som Banverket kan göra själv utan det kräver ett samarbete med alla som är här i.dag.

Då infrastrukturutredningen presenterades i våras avsattes pengar bara till Tjustbanans norra del.
? Vi tryckte på för att få pengar till hela sträckningen och Ulrica Messing (infrastrukturminister) har gett ett uppdrag att få fram det underlag som behövs för att Messing i sin tur ska kunna få fram pengar. Vi får aldrig några pengar om vi inte kan peka på hur de ska användas, säger Anders Åkesson.
Och det är arbetet med att ta reda på det som nu har påbörjats.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om