Fortsatt stark medvind i båtbranschen
Överallt luktar det plast, med ett svagt inslag av bensin och olja. Här och var kan samtidigt anas härliga dofter av tjära, linolja och fernissa.En bit bort i en av de stora utställningshallarna står en väderbiten sailor med skepparkrans och dragspel och sjunger om solglittrande sommarfjärdar.
Mest motorbåtar. På årets båtmässa i Göteborg, som pågår fram till söndag kväll, finns flera utställningshallar fullproppade med motorbåtar, gummibåtar och kajaker.
Foto: Fotograf saknas!
Ett besök på Båtmässan i Göteborg är som att ta en första, förväntansfull tugga ur den stundande båtsäsongen.
Hela veckan fram till söndag kväll pågår den mest fullmatade och största båtmässa som någonsin arrangerats i Göteborg. Här måste man ge sig själv åtminstone sex, sju timmar för att hinna se det mesta.
Varje kvadratmeter av de enorma utställningshallarna är i år fylld av segel- och motorbåtar. Plus mängder av gummibåtar, kajaker och tillbehör av allehanda slag. Som till exempel sjökläder, master, beslag, ankarspel, vinschar, färger och instrument.
Då motordrivna båtar är det som i dag säljs mest i Sverige är det motorbåtar som dominerar Göteborgsmässan. Här finns flera näst intill renodlade motorbåtshallar.
Även antalet segelbåtar har dock ökat i år och i den stora C-hallen visas närmare 30-talet större segelbåtar, både svenska och utländska. Här finns också segelmakarna med sina montrar.
Franska Jeanneau visar i C-hallen upp 35-fotaren Sun Fast med prislapp från 1,2 miljoner samt den snygga 40-fotaren Sun Odyssey från 1,5 miljoner.
Regina 35 från Regina af Vindö Yacht AB, Henån, är en mycket exklusiv svensk segelbåt med måtten 10,8 x 3,54 meter som komplett utrustad kostar 2,3 miljoner.
- Med rutor även framtill i den låga överbyggnaden har vi fått motorseglarens ljusa, spatiösa salong i ett skrov med perfekta segelegenskaper, säger Andreas Rexander.
Alla världens stora motortillverkare finns på plats, liksom en mängd elektronikföretag. I dag kan fritidsbåtsägaren med hjälp av allt billigare navigationsutrustning ta sig fram med en precision på några få meter.
En mobil bankomat finns hela veckan stående inne i mässhallarna om köplusten skulle bli okontrollerbar.
Utombordsmotorerna blir snäppet större för varje år. Denna gång är Mercurys fyrtaktare Verado på 275 hästkrafter värst i Göteborg. Pris: 240 100 kronor.
Från våningen ovanför Mercurys monter låter det på avstånd som om en sambaorkester vore i full gång.
Vid närmare kontroll visar det sig dock handla om ännu en motor - en renoverad råoljestånka från 1930 som med hjälp av sitt enorma svänghjul rytmiskt står och tomgångsdunkar med endast 100 varv i minuten!
De senaste årens utveckling med en stadigt stigande båtförsäljning håller i sig. Nybåtsförsäljningen hamnar för 2005 på omkring tre miljarder kronor, varav försäljningen av importerade båtar låg på cirka 1,5 miljarder kronor i konsumentledet.
Det trailerbara båtlivet blir bara populärare. Kanske är det just därför Audi valt att premiärvisa sin stora, fyrhjulsdriva "dragbil" Audi Q7 på mässan. En tuff lyxjeep med bamsefälgar på hela 20 tum. Prislappen för den extrautrustade Q7 som visas på mässan är på 660 000 kronor.
Lite diskret i ett hörn hittar vi farkosten Blokart. Med denna kan man fräsa omkring på alla underlag utom just vatten. Det är en isjakt som går ännu bättre att köra på land, fast då med gummihjul. För 21 000 kronor kan man nå upp till farter på 95 km i timmen. Ismedar kostar 3 000 kronor extra att få.
Vattenskotrar är en leksak som trots priser på upp till 160 000 kronor allt fler tycks ha råd att köpa. Snabbast på Göteborgsmässan är Yamaha GP 1300K för 134 000 kronor. Med en supertrimmad tvåtaktare på 170 hästar i en farkost som totalt väger bara 297 kan du "glida fram" i drygt 65 knop med denna vattenskoter.
- I Dalslands kanal simmar sällan någon haj eller val, dånar manskören Boice från Vänersborg från scen invid montern för nämnda kanal.
Allt fler söker sig till Dalslands kanal - en av Europas vackraste vattenvägar. Kanalen binder samman en labyrint av stora och små sjöar, älvar och idylliska, slingrande kanalstumpar. Bara en mil är grävd eller sprängd kanal. Resten är ett 24 mil långt segelbart sjösystem, från Vänern och långt in i Värmland.
Säsongen 2005 blev riktigt bra. Antalet båtslussningar i Dalslands kanal ökade med över 20 procent. Inför 2005 års säsong höjdes den segelfria höjden från 12 till 17 meter, ända upp till Lennartsfors.
Skepp & Håll heter en kul tävling som radiostationen Radio City anordnar på Båtmässan under veckan.
20 utvalda tävlande ska mellan klockan 07 och 23 hela mässveckan - 16 timmer om dagen - stå och hålla handen mot en komplett motorbåt, värd närmare 200 000 kronor. Den som orkar hålla i längst får behålla båten som pris. Hålla sig behöv däremot de tävlande inte göra. Fyra korta kisspauser per dag är inlagda.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!