Framåt för bilhandeln i Västervik
Foto: MAGNUS GLANS Cornelius Passchier, försäljningschef för Karlbergs bilaffär, har blick för bra resultat. Försäljningen av både nya och begagnade bilar går mycket bra för tillfället.
Foto:
? Försäljningen går lika bra som förra året. Vi har till och med leveransproblem för tillfället, vilket så klart inte är bra, säger Jörgen Claesén på Claeséns bilar i Västervik.
När det gäller begagnade bilar går det alltid lite upp och ner i försäljningssiffrorna, beskriver Jörgen Claesén.
? Årsvis ser det bra ut för oss, men någon liten dämpning i försäljningen av begagnade bilar ser vi nu.
På Tjust Bil säljer man också bra av sina nya modeller. Något trögare går det för försäljningen av begagnade bilar. En orsak är att lågprismärket Skoda har fått köpare som blivit lite kräsnare.
? Det har blivit färre kunder på de begagnade bilar som har mindre utrustning, och nu när det snart kommer en ny modell blir ju den intressantare för många. Men samtidigt får vi fler kunder till hallen, och då säljer vi även fler begagnade bilar, säger säljare Per Leander.
På Karlbergs bilaffär, med 25 procent av marknaden i Västervik, märker man inte av någon nedgång alls på sin försäljning av begagnade eller nya bilar. Det har inte sålts så många bilar sedan de senaste rekordåren 1990-2000.
? Det går jättebra för oss, vi har till och med fått köpa in begagnade bilar för att klara efterfrågan, säger försäljningschefen Cornelius Passchier.
En framgångsfaktor är noggrannhet vid värderingen av de begagnade bilar som byts in.
? Det är otroligt viktigt att sköta begagnat-sidan bra. Det är egentligen ingen konst att sälja nya bilar om man betalar mycket för inbytet. Men till slut riskerar man stå där med låst kapital och begagnade bilar till för höga värden. Då kan man inte längre sälja några nya bilar.
På Ansvarsbilar gör man sig nu av med lagren av begagnade bilar. Företaget kommer att helt lägga ner nybilsförsäljningen av Mitsubishi, och tar inte längre emot inbyten.
? Vi kommer att lägga ner försäljningen av Mitsubishi eftersom de europeiska generalagenterna kräver att vi anpassar butikerna genom exempelvis ny skyltning. Och vi vill inte bygga om lokalerna, säger ägaren Håkan Johansson på Ansvarsbilar.
Nu satsar man helt på företagets grundidé, specialimporterade begagnade tyska bilar.
? Vi märker att kunderna har fler och fler krav på bilarna. Det ska vara viss färg, modell och utrustning annars är det inte intressant. En markant förändring är också den ökade efterfrågan på nästan nya bilar. Till skillnad från andra som säljer begagnat kan vi nu rikta in oss på dessa specifika önskemål.
Den nya inriktningen innebär att två anställda har sagts upp.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!