Framgång i Danmark - tuffare i Tyskland

Framgångar på den danska marknaden, men tuffare på den tyska. Så summerar Västerviks turistchef Stina Porsgaard resultatet av Projekt Vinst.

Allt har inte gått enligt ritningarna i projketet, konstaterar Västerviks turistchef Stina Porsgaard. Hon gläds dock åt publicitet i tyska medier, och att den danska satsningen gick förhållandevis bra.Foto: Anders Steiner

Allt har inte gått enligt ritningarna i projketet, konstaterar Västerviks turistchef Stina Porsgaard. Hon gläds dock åt publicitet i tyska medier, och att den danska satsningen gick förhållandevis bra.Foto: Anders Steiner

Foto: Anders Steiner

Västervik2012-01-10 00:00

- Projektet har inneburit att vi i Västervik haft större marknadsföringsmöjligheter än vad vi haft tidigare, det säger Västerviks turistchef Stina Porsgaard.

Kommunen har satsat 1,2 miljoner kronor under tre år för att få vara med i projektet. Projektet har dels inneburit att Västervik samarbetat i marknadsföringen tillsammans med Kalmar, Glasriket och Öland, dels har Västervik kunnat styra en del marknadsföring efter eget huvud.

Den danska delen av satsningen är Stina Porsgaard väldigt nöjd med.

- Kännedomen om Västervik och Västerviks skärgård har ökat i Danmark.

Samtidigt säger hon att det är svårt att säga vad projektet gett i gästnätter i Västervik.

- Vi hade en kraftig ökning av danska turister i början av projektet, men det kan finnas tre förklaringar. Projekt Vinst är en, att den danska valutan var stark en annan och för det tredje så fick Lysingsbadet medlemskap i en dansk campingkedja.

På den tyska marknaden har läget varit mer problematiskt. Man gjorde en felsatsning i början. Målet var att få tyskar att boka resor via statliga Visitswedens hemsida i Tyskland.

- Vår samarbetspartner sade att tyska resenärer bokar sina resor över nätet. Bokningarna blev få, och efterhand fick vi höra att tyskar inte bokar på det sättet. Man kan tycka att vår samarbetspartner borde ha känt till det.

Inriktningen på projektet ändrades till att öka tyskarnas kännedom om Sverige i allmänhet. Porsgaard tyckte framförallt att en satsning på att få uppmärksamhet i tyska medier gett effekt.

- Vi hade en tysk journalist som bad oss om hjälp att hitta en ö där han kunde leva Robinsonliv. Vi letade fram en obebodd ö i Tjust skärgård. Hans artikel har publicerats över en eller två sidor i sex olika tyska tidningar.

I höstas tog Västervik emot en delegation tyska journalister. En av dem skrev ett reportage från en kräftskiva i Tofvehult.

- Den publicerades över en helsida i Die Zeit, en av de tidningar i Tyskland som anses ha högst trovärdighet. Ett motsvarande annonsutrymme skulle ha kostat 47 000 euro.

Tipsa oss
Har du ett tips om någon verksamhet som borde granskas? Tipsa oss på redaktionen@vt.se
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om