Från Horns udde till Kap Horn

Till sommaren påbörjar han ännu en långfärd - ensamseglaren Sven Yrvind i Västervik. - Kap betyder udde och lite skämtsamt skulle man kunna säga att min seglats kommer att gå från Horns udde i Västervik via Horns udde i Sydamerika.

Efter någon vecka till havs börjar kroppen varva ned. Då är det mysigt att kunna koppla av med lite spännande böcker.

Efter någon vecka till havs börjar kroppen varva ned. Då är det mysigt att kunna koppla av med lite spännande böcker.

Foto: Lisa Olaison

Västervik2009-01-26 14:20
Men innan välkände ensamseglaren Sven Yrvind (tidigare Lundin) ger sig iväg för att i den minsta båten någonsin runda Sydamerikas fruktade sydspets Kap Horn från "fel håll", för att därefter fortsätta nordvästvart upp mot Hawaii och slutmålet Japan, så återstår en del finputsning av hans senaste i raden av hembyggda små segelbåtar.- Den 22 april, på min 70-årsdag, ska jag sjösätta båten "Yrvind" här i Västervik för en tids provsegling. Först när alla justeringar är gjorda bär det av till sydvästra Irland, varifrån jag inleder den resa som kommer att pågå under flera år, säger Sven när vi hälsar på honom i den pedantiskt välordnade verkstaden i en hyrd lokal hos företaget Logpart på Baumansgatan i Västervik.Sven Yrvind har aldrig bråttom. För honom är livet, som John Lennon brukade säga, "allt det som händer när du är upptagen med att planera andra saker".- Det tar en vecka att vänja sig vid ensamheten till havs. Efter en månad är du fullständigt avspänd och mår som fisken i vattnet. Kropp och själ har anpassat sig fullständigt till tystnaden och båtens rytmiska rörelser. Du blir ett med naturen.Svens nya båt är inte någon havens vinthund. Med en längd av 4,8 meter och en bredd på 1,3 meter måste seglingen få ta den tid den tar. Det gäller att njuta fullt ut under färden.- Härom dagen var jag uppe i Stockholm och köpte 100 böcker som jag ska ligga och läsa under loja dagar på oceanerna. Naturvetenskap, fysiologi och matematik är ämnen jag gillar mycket. Förutom böcker om småbåtar till havs.Yrvind är närmare nummer tio i raden av småbåtar Sven har byggt sedan 1960-talet. Små, starka båtar som tagit honom till avlägsna platser i både Syd- och Nordatlanten. Exempelvis till den isolerade ön Tristan da Cunha i Sydatlanten, mitt emellan Afrikas och Sydamerikas sydspetsar.På Tristan da Cunha arbetade Sven för övrigt som matematiklärare under fyra månader.- Många tror det är farligt med en liten båt i hårt väder. Det är tvärtom. En litet, äggformat skrov med halvdecimetertjock bordläggning som går att stänga till hermetiskt tätt är oerhört starkt. Jag stänger alla täta luckor och väntar ut stormen. Man kan ta ned alla segel eller ha en stormrigg på 1 kvadratmeter.En finess med Yrvind är att masten kan lutas upp till 20 grader åt lovart, bland annat för att minska krängningen. Maximal segelyta med alla segel satta är 9,3 kvadratmeter. Sven kan ha två storsegel, och båda bommarna kan släppas aningen föröver.- Skulle båten gira en aning åt vänster pressar då vinden tillbaka den åt höger igen.- Båtens speciella bogbord, ett slags centerbord långt föröver, gör att Yrvind alltid flöjlar upp och på egen hand lägger sig med näbben mot vinden i hårt väder.Yrvind kommer med rigg att väga 450 kilo, tror Sven. Glasfiberskrovet har förstärkningar av kolfiber på alla viktiga punkter och har porös divinycell som distansmaterial mellan ytter- och innersida.- Båten blir oerhört stark, lätt och kondensfri. Divinycellen ger även stor flytkraft.Nere i ruffen finns längst ned mot botten sex små fack längst ut i hörnet på varje sida. I lovartssidans fack kan lika många blyvikter á 14 kilo placeras för att räta upp båten. Alla sex vikter kan också placeras akteröver för att hålla upp förskeppet i storm.En säkerhetsdetalj ombord är Automatic Identification System, AIS, vars antenn Sven byggt in i masten. AIS är en transponder som gör att alla fartyg på sin radarskärm i god tid ser att "blippen" är segelbåten Yrvind från Västervik.På radarn visas också kurs, fart, om det finns risk för en senare kollision och mycket mer. AIS gör att Sven kan sova tryggare ombord.- Förr navigerade jag bara efter solen och stjärnorna. I dag har jag unnat mig en gps, vars batterier laddas från solceller. Gps:en ger mig alltid exakt position.Hur ser en vanlig dag på havet ut för Sven Yrvind?
- Jag vaknar med solen efter åtta timmars sömn och gör i ordning lite frukost bestående av havregryn, nötter, skorpor, sardiner, makrill och annan kall mat. Jag har inget kök på grund av brandrisken. Jag medför 60 liter dricksvatten och kan lätt samla regnvatten.- Sedan jag tittat ut lite brukar jag läsa en stund. Blir det en varm dag med svaga vindar kanske jag badar. Alltid med livlina runt midjan.På kvällen njuter du i solnedgången av en liten konjak och en god cigarr?
- Nej, absolut inte! Jag har aldrig i mitt liv varken rökt eller druckit alkohol. Jag är helt emot alla former av droger. Jag dricker inte ens kaffe eller te.
Yrvinds rutt
Efter start från sydvästra Irland bär det av, via Madeira, ned mot Sydamerikas sydöstra kust och Mar del Plata i Argentina.Det är därifrån som Sven Yrvind sedan gör Kap Horn-attacken. Västerut och mot både vindar och vattenströmmar tänker han runda det fruktade Hornet. Etappmålet blir södra Chile på Sydamerikas västkust.Från Chile väntar sedan det stora skuttet, givetvis med ett skönt och välförtjänt uppehåll på Hawaii, över hela Stilla havet till Japan. Hela färden tar minst två år, tror Sven Yrvind.Bara från Irland till Kap Horn är det cirka 14 000 kilometer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om