Vi träffas i ett konferensrum på Västervik Framåt. Det är ingen slump, för den som skulle vilja träffa Michael J Gross på hans tjänsterum skulle möjligen få följa med på en biltur. Det finns nämligen inget tjänsterum. Företaget har inget huvudkontor. Det är ett led i Gross filosofi: att hålla saker som enkla som möjligt, och att så stor del av kostnaderna i företaget som bara är möjligt ska vara aktivitetsstyrda.
Skulle man tappa en stor kund så att 25 procent av verksamheten försvinner, då ska det också vara lätt att minska kostnaderna med 25 procent.
Övergripande kostnader som administration, och ett flott högkvarter, ska hållas till ett minimum. Det betyder att en rad funktioner är utlejda till andra företag, och att det än så länge inte finns något kontor:
- Vi kommer säkert att skaffa oss ett kontor i framtiden, men då måste det också finnas någon som sitter där, och den personen kommer inte att vara jag, säger Michael J Gross.
Han beskriver sin arbetsdag som ständigt fylld av resor mellan kunder. Bilresorna används till telefonsamtal, och inbokningar av möten. Kundmöten hålls på plats hos kunden. Anställningsintervjuer görs över en lunch eller på ett fik.
Michael J Gross yrkesbana är krokig. Han utbildade sig till maskiningenjör, men det blev inte mycket av den varan.
Första yrkeserfarenheten blev istället som anställd på arbetsförmedlingen. Där såg han att det fanns plats för privata företag som kunde hjälpa andra företag med bemanning.
I början av 90-talet hindrades mycket av den verksamheten av lagar som stoppade "privata arbetsförmedlingar".
1993 avreglerades den marknaden, och vi svenskar fick se ett antal stora bemanningskoncerner växa fram. Många minns säkert reklamfilmerna om "Nisse från Manpower".
För Gross skulle det ändå ta tio år innan han gav sig in i bemanningsbranschen, han gjorde istället en vända i IT-branschen, innan embryot till det som skulle bli Monera föddes.
2003 startades Monera som ett konsultföretag, och därifrån har det växt till att omfatta bemannning inom industri, logistik och kontor.
Företaget hyr även ut chefer inom ekonomi- personal- och kvalitetsområdet.
Varför behövs bemanningsföretagen?
Michael J Gross räknar snabbt upp en rad myter om en, som han tycker, underskattad bransch. Han förklarar också varför branschen är viktig:
Företagen ska göra som han: Försöka hålla sin egen verksamhet så enkel som möjlig, och lägga ut funktioner som inte hör till kärnverksamheten på andra.
Det andra är att bemanningsföretagen är en hjälp att hitta bra personal, antingen vid tillfälliga behov, eller långsiktigt.
- Bemanningsföretag har för många blivit en väg in på arbetsmarknaden. Företagen hyr först, och anställer sedan.
Gross nämner några utsatta grupper på arbetsmarknaden, som kan ha det tufft vid vanliga anställningsförfaranden som ungdomar och invandrare.
- Vi måste hitta vägar in på arbetsmarknaden för dem. Hur konstigt det än kan låta i dag, med den ungdomsarbetslöshet vi har, så kommer det att bli arbetskraftsbrist i framtiden. Vi har många ungdomar och invandrare anställda.
Kritikerna hävdar att anställda i bemanningsföretag har sämre arbetsvillkor än de som är direkt anställda av företag.
- Är man ett auktoriserat bemanningsföretag, och det är Monera, då har man tecknat kollektivavtal. Våra anställda har fast månadslön.
Men blir det inte personal från bemanningsföretaget som får gå först om efterfrågan för ett företag plötsligt sjunker?
- Jo, men de anställda har samma trygghet som i andra företag, och det ligger i bemanningsföretagets intresse att göra allt för att hitta nya kunder.
Enligt Michael J Gross så är uttrycket att "våra anställda är vår största tillgång", inte bara en klyscha för ett bemanningsföretag.
- Våra anställda är både våra bästa säljare och våra bästa rekryterare.
Duktig personal från ett bemanningsföretag ute på en arbetsplats, kan leda till både ett förlängt och utökat kontrakt för företaget, och det är ofta företagets anställda som med sina kontakter hjälper Monera att hitta ny personal med rätt kompetens.
Finns det nya områden som är intressanta för Monera?
- Vi kommer att erbjuda våra befintliga kunder entreprenader, att vi tar över en hel avdelning. I Västervik är besöksnäringen helt klart en intressant bransch för oss. Den är säsongsbetonad, och man jobbar ofta i projektform.