"Freden girade mitt framför oss"

Lotsen ombord på lastfartyget Virma II som lämnade Västervik i lördags är starkt kritisk mot befälhavaren på passagerarfartyget Freden.  Lotsen har gjort en anmälan om grov vårdslöshet till sjöss och en utredning har inletts.

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2007-12-14 00:06
Meningarna går starkt isär om incidenten i den trånga farleden söder om Gränsö. Befälhavaren på Freden hävdar att det aldrig var någon närkontakt. Lotsen på Virma II hävdar att han aldrig varit med om något likande. När det gäller avstånden mellan fartygen menar lotsen att Freden girade 15 meter framför stäven på 115 meter långa Virma II och att lanternorna inte syntes på Freden. Befälhavaren på Freden är av uppfattningen att avståndet var 600 meter. Vid 17-tiden i lördags var Virma II, med ukrainsk skeppare, på väg ut från Västervik med lots ombord. Fartyget gick den inre leden förbi Lysingsbadet och Borgö. Fartyget hade enslinje i aktern från Korparholmarna och närmade sig den gröna bojen söder om Gränsö och förberedde att gå norr ut mot Tallskärshålet. Då kommer Freden på Lucernafjärden, uppskattningsvis med dubbla Virma II:s fart. Passagerarfartyget hade 48 passagerare ombord och var på väg mot Idö. Freden gick i det så kallade Skanshålet, utmed Gränsölandet, och in i den trånga farleden. Någon kontakt via radion togs inte, enligt vad VT erfar, mellan fartygen. I en sådan situation ska upphinnande fartyg lämna företräde, så skedde inte enligt anmälan. När Freden väl passerat Virma II girade Freden tvärt styrbord, framför Virma II, för att gå på Skomakarfyren i Spårösund. Fartyg som kommer på styrbord, som Virma II, har företräde. Lotsen på Virma II fann Fredens agerande så anmärkningsvärt att han gjorde en polisanmälan hos kustbevakningen om grov vårdslöshet till sjöss, där maxstraffet är två års fängelse. Kustbevakningen var senare ombord på Freden för att säkra bevis från det digitala sjökortet och för att prata med befälhavaren om incidenten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om