GÄende och bilar blandas

Poliser kÀnner oro för trafiksÀkerheten".

Polisens oroas av hur trafiken kommer att löpa efter ombyggnaden av torget. Foto: Magnus Glans

Polisens oroas av hur trafiken kommer att löpa efter ombyggnaden av torget. Foto: Magnus Glans

Foto: Fotograf saknas!

VĂ€stervik2003-04-28 06:00
VÀstervikspolisen kÀnner oro för trafiksÀkerheten pÄ det nya, ombyggda Fiskaretorget.
FarhÄgorna framfördes vid det möte som tidigare i Är hölls med representanter för en rad myndigheter, dÀr bland annat VÀstervikspolisens trafiksamordnare Krister Nyman deltog.
- Ja, vi Àr frÄn polisen oroliga för trafiksÀkerheten. Enligt gÀllande förslag pÄ Fiskaretorgets utformning blir det inte nÄgon avgrÀnsning mellan gÄende och körytan, sÀger bitrÀdande polisomrÄdeschef Per Adlersson.
- Enligt gjorda trafikmÀtningar passerar omkring 8000 fordon per dygn över Fiskaretorget.
- DÄ finns en uppenbar risk att det blir lite rörigt nÀr mÀnniskor och sÄ mÄnga bilar blandas tÀtt inpÄ varandra, sÀger Adlersson som Àr rÀdd för att smÄ barn inte förstÄr att bilar plötsligt kan komma Äkande över torget.
- Jag skulle vilja se nÄgon form av markering pÄ Fiskaretorget. En markering som klart visar var grÀnsen gÄr mellan gÄngyta och vÀgbana.
- Saknas en sÄdan avgrÀnsning riskerar vi ocksÄ att fÄ konstiga parkeringar vid och pÄ torget.
Dagens p-rutor utanför McDonaldŽs ska försvinna, men Adlersson misstÀnker att mÄnga ÀndÄ kommer att stÀlla bilen pÄ ungefÀr samma plats som idag nÀr de ska köpa hamburgare.
- Det Àr ju bara att titta pÄ hur bilburna turister och andra icke-VÀsterviksbor uppfattar dagens mÄlade rutor för försÀljningsstÄnden pÄ Fiskaretorget.
Idag utgörs "utfarten" frÄn Fiskaretorget mot Hamngatan av tre filer. TvÄ uppÄt, mot Hamngatan, och en nedÄt.
NÀr det nya Fiskaretorget blir klart finns bara en fil pÄ varje sida om refugen. Det blir dÄ trÀngre för biltrafiken.
Kommunens trafikingenjör Gunnar MÄrtensson har viss förstÄelse för polisens oro.
- Det hÀr Àr nÄgot nytt och sjÀlvklart kÀnns det ovant. Men testar man inget fÄr man ju inte veta om det funkar, sÀger han.
- Över Skvallertorget i Norrköping rullar 12000 fordon per dygn. DĂ€r funkar det, Ă€ven om det kan vara ganska rörigt. Runt Skvallertorget finns dessutom flera korsande gator.
- HÀr i VÀstervik blir det enklare med trafik bara Ät tvÄ hÄll, sÀger MÄrtensson som betonar att första ombyggnadsetappen av torget omfattar bara omrÄdet frÄn restaurangerna och ut till dagens befintliga vÀgbana.
- VÀgbanan blir alltsÄ kvar Àven denna sommar. Det Àr först i etapp 2 vÀgen tas bort. Det kan bli tidigast till hösten, beroende pÄ om och nÀr vi fÄr medel till att utföra arbetet.
Gunnar MÄrtensson menar att det Àr först nÀr Fiskaretorget Àr klart man kan se konsekvenserna av ombyggnaden.
- Folk kommer att köra över ett torg, pÄ de gÄendes villkor. OmrÄdet kommer att skyltas som "gÄrdsgata". Det innebÀr att alla fÄr köra, men pÄ de gÄendes villkor. GÄrdsgata innebÀr max 7 km/tim.
- Skulle det visa sig att det trots allt blir problem fÄr vi kanske sÀtta ut pollare lÀngs den strÀcka dÀr bilarna bör Äka, sÀger Gunnar MÄrtensson.
- Till att börja med blir det dock endast en "styrning" frÄn bÄda Àndarna som visar var bilarna ska komma in.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om