Gamla fick skrika på hjälp

Patienterna fick skrika på hjälp när de behövde gå på toa eller få hjälp med något annat. - Det är skandal att ett äldreboende kan vara utan larm från fredag till söndag.

Elvira Larsson äter mellanmål på avdelningen Delfinen på förskolan Kräftan i Västervik. Förskolläraren Ewa Dolk håller koll på barnen.

Elvira Larsson äter mellanmål på avdelningen Delfinen på förskolan Kräftan i Västervik. Förskolläraren Ewa Dolk håller koll på barnen.

Foto: Ellen Kindstrand

Västervik2008-08-26 07:54
Det säger en anhörig till en person som bor på äldreboendet Ekliden i AnkarsrumDet var i fredags kväll som ett åskväder slog ut hela larmsystemet på boendet. Alla 36 patienter var sedan utan trygghetslarm ända till måndagen.- Patienterna fick skrika tills att det kom någon, och det kunde ta upp till en timme. Det är skandal, jag är gråtfärdig, säger kvinnan som i helgen hälsade på en släkting på Ekliden. - Tänk om någon hade ramlat omkull inne på toaletten, vem vet när det hade upptäckts. Patienterna far illa, det här är kränkande. Slås larmet ut måste det lagas direkt.Enligt enhetschefen på Ekliden, Ida Ragnarsson, utsattes inte patienterna får någon onödig risk eller för lång väntan under tiden larmen inte fungerade.- Jag upplever det inte så, men det är möjligt att de själva gjorde det. Personalen gjorde så gott de kunde, säger hon och tillägger att hon själv inte jobbade i helgen. Helgens problem med larmen var inte det första.- Det har hänt flera gånger att åskan slagit ut larmsystemet. Det är därför vi har utarbetade rutiner för vad vi ska göra när det händer. Ragnarsson säger att personalen tittar till patienterna oftare än vanligt, både dag och natt, när larmen inte fungerar. Hon berättar också att larmen på Ekliden är gamla, omoderna och svåra att laga. Varför larmföretaget Tunnstall väntade ända till måndagsmorgonen med att laga det har hon inte fått svar på.- Vi felanmälde larmet i fredags, jag vet inte hur det kommer sig att de inte kom ut och fixade det här i helgen. Inte heller Kicki Johansson, verksamhetschef för äldreomsorgen, har fått svar. - Avtalet säger så fort som möjligt. Fredag till måndag, det är lång tid. Borde inte trygghetslarm lagas direkt?
- Så här lång tid är inte acceptabelt. Vi vill ha ett tuffare avtal, absolut.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om