Gamla uttjänta träslipers byts ut

På Tjustbanan mellan Gamleby och Västervik pågår just nu spårunderhåll. Gamla, utnötta och ruttnande träslipers byts ut mot nya.

Mats Johansson och Hans Lundqvist arbetar med banunderhåll under tiden banan är avstängd.

Mats Johansson och Hans Lundqvist arbetar med banunderhåll under tiden banan är avstängd.

Foto: Karin Hertz

Västervik2013-09-11 17:46

Det hamras, dras och knackas för fullt på järnvägen intill E22:an vid Hjorten, en bit norr om Västervik. Tretton arbetare i orangea västar, plus tre maskinförare, håller med hjälp av nio maskiner på att byta ut slipers under tiden banan är avstängd.

Det hela är en smått fascinerande process. Först i tåget rullar en maskin som drar ut spikarna i varje slipers. Den andra maskinen drar ut slipers, och efter det lägger en tredje maskin i nya. Sedan följer bantekniker som för hand fäster nya spikar i träet.

– Vi går och knackar ner spik för hand. Det handlar om totalt 40 000- 45 000 spikar, säger Ulf Lindgren, bantekniker, som medger att det är ett ganska tungt jobb.

Sist i kedjan körs en spikmaskin, som slutligen slår ner spikarna.

Målet med underhållsarbetet är att det ska bli stabilare att köra på Tjustbanan. Många av de slipers som ligger där i dag är utnötta och håller på att ruttna.

Arbetet på banan mellan Gamleby och Västervik har pågått i tre veckor, och kommer att fortsätta även nästa vecka. Bakom arbetet står företaget InfraNord.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om