Det hamras, dras och knackas för fullt på järnvägen intill E22:an vid Hjorten, en bit norr om Västervik. Tretton arbetare i orangea västar, plus tre maskinförare, håller med hjälp av nio maskiner på att byta ut slipers under tiden banan är avstängd.
Det hela är en smått fascinerande process. Först i tåget rullar en maskin som drar ut spikarna i varje slipers. Den andra maskinen drar ut slipers, och efter det lägger en tredje maskin i nya. Sedan följer bantekniker som för hand fäster nya spikar i träet.
– Vi går och knackar ner spik för hand. Det handlar om totalt 40 000- 45 000 spikar, säger Ulf Lindgren, bantekniker, som medger att det är ett ganska tungt jobb.
Sist i kedjan körs en spikmaskin, som slutligen slår ner spikarna.
Målet med underhållsarbetet är att det ska bli stabilare att köra på Tjustbanan. Många av de slipers som ligger där i dag är utnötta och håller på att ruttna.
Arbetet på banan mellan Gamleby och Västervik har pågått i tre veckor, och kommer att fortsätta även nästa vecka. Bakom arbetet står företaget InfraNord.