"Ge oss hjälp till självhjälp"
Tre kommuner önskar en snabb och utökad satsning på järnvägar i norra Kalmar län.
I ett gemensamt utspel vädjar kommunalråden i Hultsfred, Vimmerby och Västervik till staten om en snabb och utökad satsning på järnvägarna i norra Kalmar län. Det skulle innebära ett lyft för hela regionen, säger från vänster Bo Bergman, Hultsfred, Carl-Axel Centerstig, Vimmerby och Harald Hjalmarsson, Västervik. Centerstig (c) är kommunstyrelsens vice ordförande och ersatte det för dagen magsjuka kommunalrådet Leif Larsson. Foto: MAGNUS GLANS
Foto:
- Däremot vill vi ha hjälp till självhjälp. Ge oss bara lite lokala verktyg så ska vi försöka klara resten själva.
Så säger Västerviks, Vimmerby och Hultsfreds kommunalråd i ett gemensamt utspel.
De lokala verktyg man efterlyser är en snabb och utökad satsning från staten på järnvägarna i norra delen av Kalmar län. Det skulle innebära ett lyft för hela regionen.
- Med snabba tåg på moderna järnvägar kan restiderna kortas rejält. Max en timmes restid i vardera riktningen ger folk möjlighet att bo kvar och pendla till kvalificerade jobb eller högskola/universitet som idag allt mer sällan finns inom gångavstånd.
- Vi måste förstora vår region. Ju större den tillgängliga arbetsmarknaden är, desto större blir möjligheterna till en positiv utveckling.
Det säger kommunalråden Harald Hjalmarsson, Västervik och Bo Bergman, Hultsfred som på tisdagen höll en gemensam presskonferens i Vimmerby.
- Det är lätt att se hur utvecklade kommunikationer och ut-ökade möjligheter till pendling lett till utveckling av hela samhället i regioner som berörts.
- Se bara på Mälardalen, Göteborgsregionen och Öresundsområdet.
Även kommunalrådet Leif Larsson i Vimmerby har samma ståndpunkt och skulle ha deltagit vid presskonferensen, men han ville inte dela med sig av den maginfluensa han drabbats av.
Representerade Vimmerby gjorde nu i stället kommunstyrelsens vice ordförande Carl-Axel Centerstig (c).
- Det är viktigt att vi talar med en mun. Samarbetat på detta sätt har våra tre kommuner gjort i flera år, sade Bo Bergman.
De tre kommunerna i norr betonar att länets alla kommuner alltid stöttat varandra i de satsningar som gjorts. Till exempel när Kalmar fick direkttåg till Kastrup och Köpenhamn.
- Nu är det dags att länets kommuner enas om satsningar på järnvägarna i norr. Vi räknar med att det nu blir vi som får uppbackning. Nu är det dags för Kalmar att betala tillbaka.
Regeringen har nyligen beslutat avsätta 250 miljoner kronor för upprustning av sträckan Linköping-Åtvidaberg.
Investeringen har tidigarelagts från 2011 till 2007 och gör det möjligt att trafikera den aktuella sträckan med en maxfart av 160 km/tim. Det ger kortare restid på hela banan mellan Linköping och Västervik.
- Det behövs nu också moderna tåg på Tjustbanan, säger Harald Hjalmarsson som får stöd från de övriga två kommunerna även i kravet på att HELA Tjustbanan samtidigt rustas upp till modern standard.
- För ytterligare 140 miljoner kronor kan även sträckan Åtvidaberg-Västervik rustas upp.
- Restiden Västervik-Linköping skulle då kunna nedbringas till 65 minuter.
Regeringens beslut att investera 250 miljoner kronor på banan mellan Åtvidaberg och Linköping innebär också att förverkligandet av Östersjöbanan har inletts även på Stångådalsbanan, eftersom sträckan Bjärka Säby-Linköping är gemensam för de två länsbanorna.
I de tre kommunernas begäran om förbättrade järnvägar i norra länet ingår även att snarast bygga ett sedan tidigare planerat mötesspår i Gullringen, mellan Vimmerby och Linköping.
Även övriga förbättringar av järnvägen Hultsfred-Vimmerby och Vimmerby-Linköping skulle totalt sett få ned restiden Vimmerby-Linköping till 45 minuter och restiden Hultsfred-Linköping till 60 minuter.
I sitt brev, som är ställt till Regionförbundet i Kalmar län, vädjar de tre kommunerna att Regionförbundet nu aktivt verkar för att säkerställa att investeringar på Tjust- och Stångådalsbanan både beslutas och snabbt kommer till stånd.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!