Givande diskussion om akuta trafikproblem i Gamleby
I ett försök att snabbt lösa två ohållbara situationer för kollektivtrafiken hade Gamleby Intresseförening bjudit in ett stort antal kommunala toppolitiker och tjänstemän till en diskussion under måndagskvällen. En gäst kunde inte, alla de övriga ställde upp på ett förutsättningslös, men fruktbart samtal.
Anslutning till expressbussar. En av två frågor som Gamleby Intresseföreningen tog upp till diskussion var avsaknaden av anslutningstrafik från Gamleby till Björnsholm och expressbussarna som trafikerar Kalmar-Stockholm. KLT:s och Swebuss tidtabeller stämmer inte alls. Flera goda förslag på åtgärder kom upp under måndagskvällen. FOTO: HANS BRANDIN
Foto: Fotograf saknas!
Kvällen gällde dels att det inte går anslutningstrafik från Gamleby till Björnsholm och expressbussarna som trafikerar Kalmar-Stockholm, dels Gamleby stations bedrövliga tillstånd där det inte ens går att läsa skylten som en gång talade om att resenärerna kommit till just Gamleby.
Bruno Nilsson, Västerviks kommun, inledde med att tala om den utredning om Gamleby station som är på gång och som ska vara klar inom ett halvår. Katarina Seijsing från Kalmar Länstrafik talade om 2008 års upphandling av buss- och järnvägstrafiken. Men Gamleby intresseföreningen ville enbart koncentrera sig på det akuta läget.
Många av gästerna är erkänt pratglada och att låta alla komma till tals i en stor grupp hade tagit tid. Nu delade intresseföreningen föredömligt upp gästerna i tre grupper med företrädare för intresseföreningen i varje. Under 20 minuter ventilerades de två frågorna i grupperna och så vaskades andemeningen fram.
Samtalen fördes i en mycket god anda och många frågor utöver kvällens två kärnfrågor kom upp. Som att regionindelningen hämmar kollektivtrafiken. KLT vänder i Edsbruk medan Östgötatrafiken vänder i Valdemarsvik och kontakten/möjligheten att korsa gränsen försvinner.
Diskussionen om kärnfrågorna gav värdefulla upplysningar och uppslag. Exempelvis att Swebuss (enda inbjudna gästen som inte kom) är med i Samtrafiken som samordnar tidtabeller för kollektivtrafik, där finns alltså en teoretisk möjlighet att anpassa
KLT:s bussar så att de stämmer med Swebuss.
Ett konkret förslag gick ut på att ordna en behovsanpassad anslutningstrafik från Gamleby, exempelvis i samarbete med Gamleby Taxi.
Ett annat förslag var att bygga en ny omlastningsplats, i Gamleby, för Swebus och förmå bussarna att stanna där istället för i Björnsholm.
Beträffande skylten som borde berätta att man anlänt till Gamleby så hyste samtliga politiker gott hopp om att ordna den detaljen omgående.
Mötet enades också om att skriva till Jernhusen (tidigare SJ Fastigheter) som äger Gamleby station och uppmana ägaren att snygga upp runt fastigheten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!