"Glöm inte att köpa nya vagnar"

Ska Kalmar län ha framgång i sitt tjatande om nya moderna järnvägar, gäller det att länet självt satsar på järnvägen och ser till att det finns moderna tåg.
Kommunalråden i norra Kalmar län uppmanar därför landstinget att köpa in nya tåg.

Vill ha nya tåg. Kommunalråden i norra Kalmar län uppmanar landstinget att köpa in nya tåg. Fiattågen, som på bilden, bör därför vara utbytta senast 2008. Foto:  Anders Steiner

Vill ha nya tåg. Kommunalråden i norra Kalmar län uppmanar landstinget att köpa in nya tåg. Fiattågen, som på bilden, bör därför vara utbytta senast 2008. Foto: Anders Steiner

Foto:

Västervik2005-12-28 00:25
Att Kalmar län slåss hårt för att Banverket ska rusta upp länets järnvägar har nog inte undgått någon. Konkurrensen från angelägna projekt på andra håll i landet är stenhård.
Då tycker företrädare för de tre nordligaste kommunerna att det är viktigt länet föregår med gott exempel.
Harald Hjalmarsson (m), Västervik, Bo Bergman (s) och Carl-Axel Centerstig (c), Vimmerby har tillsammans skrivit ett brev till Regionförbundet och landstinget där vikten av det köps in nya vagnar påpekas.
- Det är knappast någon större mening att att investera miljarder för att ge 2000-talets förutsättningar, om det används teknik från 1900-talet, skriver de tre ledande politikerna.

De anser att "vi i Kalmar län" måste ta ansvar för tågtrafiken dels genom att köpa in nya moderna vagnar, dels genom att göra ett uttalande så att regeringen och Banverket vet att det länet verkligen kommer att ta ekonomiskt ansvar för trafiken även i framtiden.
Trots att formuleringen "vi i Kalmar län" används så är udden riktad mot landstinget. Rollfördelningen i Kalmar län är att landstinget har det ekonomiska ansvaret för järnvägstrafiken.
Det låter som att ni är otåliga?
- Vi misstror inte landstinget på något sätt. Vi tror att det kommer att köpas in bra fordon och att det kommer att göras i tid, men vi vill ändå skicka en "påminnelse", säger Harald Hjalmarsson, kommunalråd i Västerviks kommun.

Enligt Hjalmarsson återkommer frågorna om vilka tåg som ska användas på Tjust- och Stångådalsbanan gång på gång när kommunerna uppvaktar Banverket och regeringen om förbättringar. Därför anser han att det är viktigt att det tas beslut som kommunerna kan peka på i sitt lobbyarbete.
Vilka besked har ni fått hittills av landstinget?
- Det har tittats på en rad olika lösningar under året, men vi har fått beskedet att det ska finnas nya vagnar till dess att Tjustbanan mellan Linköping och Åtvidaberg rustats upp 2008. Det har också sagts att det ska vara snabbtåg.
Snabbtåg innebär att de ska klara hastigheter på upp till 180 kilometer i timmen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om