Godstrafiken har ökat
Allt är inte bara spekulationer, önskemål och väntan på framtida investeringar i Västerviks järnvägsförbindelser. Det händer saker också. I mellandagarna har det varit slutbesiktning av de arbeten som under hösten utförts på industrispåret till Lucernahamnen.
Foto:
Investeringarna på industrispåret är intressanta på flera sätt. Banverkets ansvar som spårinnehavare slutar efter det att bangården vid Västerviks station tar slut. Resten av spåret ut till framför allt Lucernahamnen ligger under kommunens ansvar.
- Men Banverket är med och investerar även i den här biten, säger Bruno Nilsson.
En orsak är att det inom Banverkets ansvarsområde inte finns utrymme för ett längre så kallat rundgångsspår. Godstrafiken på Västervik har ökat och tågseten är ofta över 400 meter långa. Vid järnvägsstationen har det bara funnits utrymme för 300 meter tåg.
Inte heller på Lucerna har det funnits tillräckliga möjligheter. Tågen har fått backa med mera för att få loken på rätt plats när det är dags att köra iväg.
Nu skall det bli bättre med ett nytt rundgångsspår. Även ett stickspår har anlagts för att få ett spår närmare kajkanten för underlätta av- och pålastningen från fartygen.
- Det här är ett 3-årsprojekt och när alla bitar fallit på plats om två år så kommer vi att få en mycket bättre och snabbare godshantering till och från Lucernahamnen, säger Bruno Nilsson.
De pågående investeringarna uppgår till cirka tio miljoner kronor. Kommunen satsar det mesta men välkommen hjälp får man från Banverket med 2,5 miljoner kronor och så har det även ramlat in några EU-miljoner till projektet.
En stor åtgärd som väntar är att dra järnvägsspåret en genare väg över tidigare Södra Skogsägarnas stora tomt.
- Vi har haft diskussioner med nuvarande tomtägaren Göran Marström och Sailcenter, säger kommunalrådet Harald Hjalmarsson. Den biten kommer att lösa sig på bästa sätt för alla parter.
Investeringarna som nu görs är naturligtvis viktiga även för kommande investeringar. Det brukar ju heta så att har man en gång börjat så är det lättare att få en fortsättning.
Även en fortsatt utveckling av Västerviks Resecentrum tror Harald Hjalmarsson på.
- Området kan göras mer välkomnande för besökare. Föreningen smalspårets byggnader kan fokuseras bättre och mycket annat.
- Dessutom finns en tänkbar förlängning i att om alla kriminalvårdsenheterna samlas på det tidigare norra sjukhusområdet så kan det bli så att den centrala fängelsebyggnaden blir fri. Varför inte då ett vandrarhem eller liknande intill Resecentrum, säger Harald Hjalmarsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!