Ett möte med Gotlandsbåten AB:s tekniker om mer tekniska spörsmål kring organisation av hamn skulle skett under onsdagen men blev uppskjutet och kommer ske inom de närmaste två veckorna berättar Carl-Johan Carlstedt. Han ser inga problem med en etablering i Västerviks hamn.
– Vi har de fysiska förutsättningarna som krävs. Det är väl bara att sätta upp några glasskiosker.
Harald Hjalmarsson(M) är positiv efter onsdagens möte med Gotlandsbåten AB. Vidare jobbar Västerviks kommun vidare utifrån tre huvudpunkter: marknadsföring, kollektivtrafik och själva utformande av ett hamnområde.
Bidrag till marknadsföringen klubbades igenom på måndagens kommunfullmäktige där Västerviks kommun beslutade att bidra med ytterligare en miljon per år tre år framöver om Gotlandstrafiken rors i hamn.
När det kommer till kollektivtrafik så menas olika möjligheten att ta sig till båten kollektivt samt en långtidsparkering. Från kommunens sida har man nu kontakt med ett antal olika kollektivtrafikbolag.
– Det finns järnväg som går hela vägen ner till hamnen, det skulle kunna vara en lösning, säger han.
När det kommer till utformandet av hamnområdet så menar Hjalmarsson att det finns tillräckligt med plats för en etablering, beroende av att de andra pusselbitarna löses på ett smart sätt med exempelvis terminalbyggnad. Hjalmarsson tillägger att utformningen av hamnen kommer bero på vilken båt det blir.
– Vad jag har förstått så letar inte Gotlandsbåten AB efter något mindre än en färja med plats för 1 000 passagerare, säger han.