Gotlandsfärja tappade livflottar

Stora snabbfärjan m/s Visby var i söndags kväll på väg från Nynäshamn till Visby i nordostlig kuling och grov sjö. Plötsligt hörde besättningen en kraftig explosion från det system som skjuter ut fartygets gigantiska gummiflottar i havet. Tre flottar på ena sidan hade gått i sjön!

Västervik2010-09-28 17:37
- Det blev en mycket kraftig smäll när flottarna sköts loss. Vi förstod direkt vad som hänt, säger i telefon kapten Kjell Broander till VT. Det takförsedda gummiflottarna är mycket stora, cirka 10 x 6 meter och tar 101 passagerare i varje. Rederiet Destination Gotland ringde på måndagen upp den sjöräddningsstation man bedömde ligga bäst till i vindriktningen, det vill säga Sjöräddningssällskapet (SSRS) i Loftahammar. Räddningsbåten Rescue Tjustbanken hittade bägge flottarna strax före klockan 08 på tisdagsmorgonen. - Efter att ha drivit 50-60 distansminuter hamnade båda livflottarna märkligt nog blott femtio meter från varandra på några hällar intill fyren på Sladö Ask, strax norr om inseglingen till Västervik, säger man på Sjöräddningen i Loftahammar. I den hårda sjön under tisdagen gick det inte att ta sig i land och bärga flottarna. Framåt eftermiddagen blåste dessutom en av flottarna tillbaka ned i havet och började driva ned mot Västervik. - Nu har vi lokaliserat den nästan inne vid land på Gränsös ostsida, berättar SSRS för Västerviks-Tidningen vid 17-tiden på tisdagen. Bärgning av båda flottarna kommer att ske så snart vinden mojnat och sjön lagt sig. De jättelika livflottarna är mycket välutrustade och kostar uppemot 400 000 kronor stycket. Exakt vad som hänt är oklart. - Det kan vara sabotage, att någon medvetet utlöst flottarna. Men det kan också ha uppstått ett tekniskt fel på fartygets avancerade Mean Escape System, MES, säger Kjell Broander. Eftersom händelser av detta slag nästan aldrig inträffar, och heller inte får inträffa, har nu tre parallella utredningar om orsaken inletts. Av polisen, av rederiet samt av livflottetillverkaren Viking som aldrig tidigare hört talas om något liknande. Den tredje flotten som kastades ut, den så kallade moderflotten, fixeras alltid längs fartygssidan och denna flotte kunde man därför rädda.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om