Gotlandstrafik möjlig redan nästa sommar

Den nya, breddade farleden har gjort att Västervik åter kan vara med och slåss om en färjelinje till Visby från och med 2017, då det nuvarande avtalet om Gotlandstrafiken går ut. Och redan nästa år kan sommartrafik Västervik-Visby bli en realitet. På initiativ av det gotländska näringslivet.

Den nya, breddade farleden gör att även Västevik nu kan vara med och slåss om både sommar- och åretrunttrafik mellan fastlandet och Visby.Foto: Anders Wiklund/Scanpix

Den nya, breddade farleden gör att även Västevik nu kan vara med och slåss om både sommar- och åretrunttrafik mellan fastlandet och Visby.Foto: Anders Wiklund/Scanpix

Foto: ANDERS WIKLUND / SCANPIX

Västervik2012-07-07 00:00

- Sex rederier har visat intresse för att köra färjor från Västervik och även besökt oss för att på plats informera sig om alla tekniska faciliteter, säger Harald Hjalmarsson, ordförande för kommunstyrelsen i Västervik.

Han är just nu i Visby på Almedalsveckan för att med det lokala näringslivet och näringsdepartementet diskutera en färjetrafik Västervik-Visby.

- Gotland tappade 35 000 turistresor med Destination Gotlands färjor under 2011 och initiativet att starta konkurrerande trafik kommer nu från turistbranschen och näringslivet på ön, säger Hjalmarsson som av det lokala näringslivet fått höra att det är för dyrt att åka till Gotland i dag.

- Mellan 3 500 och 4 000 kronor för en barnfamilj med bil tur och retur gör att en del väljer en restresa till Medelhavet.

Harald Hjalmarsson har i Visby träffat både representanter för det gotländska näringslivet och en statssekreterare från näringsdepartementet.

Han vill betona att det är det lokala näringslivet, och inte Västerviks kommun, som denna gång tagit initiativet till en kompletterande sommartrafik till dagens bidragsfinansierade trafik på Nynäshamn och Oskarshamn.

-  Man vill helt enkelt ha flera resenärer till ön.

Harald Hjalmarsson uppfattar samtidigt sommartrafiken är en inkörsport för en åretrunttrafik.

- Ny upphandling inleds redan nästa år inför det nya avtalet om Gotlandstrafiken från 2017. En av fastlandshamnarna från och med 2017 skulle kunna vara Västervik, den hamn på fastlandet som ligger i särklass närmast.

- Ska Gotlandstrafiken få ned biljettpriserna måste man också sänka hastigheten. Då tar turen längre tid och sträckan blir betydligt viktigare.

Hjalmarsson har även tittat på biluppställningsplatser i Västervik för de som väljer att åka över utan bilen:

- Man ska kunna köra billösa resenärer direkt ombord med bussar från en långtidsparkering. Då slipper man kostnaden för att bygga en stor och dyrbar ramp som folk ska gå ombord via.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om