Gotlänningar beslutar själva om den framtida färjetrafiken

Det möte näringsdepartementet hade i fredags med Rikstrafiken, Gotlands kommun, styrelsen för Gotlands Trafikråd, länsstyrelsen i Gotlands län samt ett antal andra myndigheter utmynnade i att Gotlandsregionen nu själv får överta ansvaret för färjetrafiken.

Gotlandsfärjorna kommer med största sannolikhet inte att börja trafikera Västervik igen. Foto: Bengan Zettergren GotlandsTidningar

Gotlandsfärjorna kommer med största sannolikhet inte att börja trafikera Västervik igen. Foto: Bengan Zettergren GotlandsTidningar

Foto:

Västervik2010-01-25 17:19
Vid samrådsmötet underströk samtliga Gotlands representanter med all önskvärd tydlighet att Gotland prioriterar färjetrafik på två fastlandshamnar, och att dessa även fortsatt ska vara Nynäshamn och Oskarshamn.På mötet bildades en speciell grupp som ska jobba med den framtida färjetrafiken till och från Gotland. Statssekreterare Leif Zetterberg på näringsdepartementet uttryckte sin glädje över den vilja och ambition Gotland visat när det gäller ett utökat ansvar för färjetrafiken.Frågan om ett regionalt ansvar för Gotlandstrafiken är mycket intressant, ansåg Zetterberg.Därför bildar nu Gotlands kommun och Näringsdepartementet en gemensam arbetsgrupp som ska arbeta efter målsättningen att regionen själv ska överta ansvaret för trafikavtalet för färjetrafiken från och med 2015. Rikstrafiken sade i en rapport nyligen att det allra mest klimatsmarta vore att köra all Gotlandstrafik från Västervik. Det skulle ge minst utsläpp av koldioxid. En storfärja släpper ut inte mindre än 60 ton koldioxid på en enkelresa Visby-Nynäshamn, en sträcka på 150 kilometer.Från Västervik till Visby är det bara 100 kilometer och till Oskarshamn är det 120 kilometer.Den nu beslutade målsättningen innebär att allt blir precis som tidigare efter år 2015 då det nuvarande trafikavtalet löper ut. Miljöaspekterna prioriteras inte.Sedan i somras har dock monopolet på Gotlandstrafiken tagits bort. Det står numera varje rederi fritt att starta konkurrerande färjetrafik till Gotland från vilken plats man anser vara lämplig om man bedömer att det finns tillräckligt med underlag.En konkurrerande färjetrafik skulle förmodligen ha störst chans att lyckas om den gick från en fastlandshamn som inte har någon Gotlandstrafik.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om