Gränsö i toppen hos turisterna

Gränsö slott med sitt ljusstöperi är den fjärde mest besökta platsen i länet med 150 000 besökare förra året. Det visar besöksstatistik som tagits fram av Nutek.
- Vi har ett kraftigt ökande besöksantal, och fler ska det bli, säger Per Johansson, vd för Gränsö slott.

Välbesökt. Gränsö slott med sitt ljusstöperi är den fjärde mest besökta platsen i länet med 150 000 besökare förra året. Det visar besöksstatistik som tagits fram av Nutek. Arkivbild: Anders Steiner

Välbesökt. Gränsö slott med sitt ljusstöperi är den fjärde mest besökta platsen i länet med 150 000 besökare förra året. Det visar besöksstatistik som tagits fram av Nutek. Arkivbild: Anders Steiner

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2006-07-06 00:25
Astrid Lindgrens värld toppar listan över de mest besökta platserna i länet med 354 000 besökare. Vd Per Johansson anser att marknadsföringen av Västervik måste bli större.
- Marknadsföringen är det viktigaste för Västerviks utveckling i dag. Tillsammans med Västerviks turistbyrå är vi de enda som marknadsför Västervik utanför kommunen, säger Per Johansson.
Gränsö slott lägger omkring 500 000 kronor på marknadsföring per år.
- Vi har inte råd att lägga så mycket pengar, men vi marknadsför Västervik genom alla stora artister som kommer hit och genom våra evenemang som hemslöjd, julmässor och liknande, säger Per Johansson.
Han tror att det är genuiniteten och närheten till naturen som får turister att söka sig till Gränsö slott.
- Vi är inget sommarland, utan ett äkta besöksmål som lockar gammal som ung. Vi grundar vår verksamhet på kulturen i området och på lång sikt är det det som gäller, att vara lyhörd för området med naturen och havet.

Ungefär 85 procent av turisterna som söker sig till Västervik är svenskar. Merparten av dem kommer från Stockholm och de andra storstäderna, samt Mälardalen och Östergötland. Den största utländska gruppen är tyskar och besökare från de nordiska länderna. Gunnar Boman, turist- och informationschef på Turistbyrån i Västervik, ser ljust på framtidens besöksnäring i Västervik.
- Vi kommer att få en stor partner att jobba med i och med Holiday Clubs etablering. Och när Visans hus byggs kommer turistattraktionen att bli ännu större. Om fem år kommer vi nog att fördubbla vårt besöksantal. Men vi är ganska stora i dag jämfört med andra städer.
Västerviks turistbyrå har en marknadsföringsbudget på 1,5 miljoner kronor per år.
- Vi marknadsför Västervik på olika mässor, genom annonser i dagspress och specialtidningar och genom vår kunddatabas. Vi har även haft en tv-kampanj i TV4 och radio, säger Gunnar Boman.
De mest besökta platserna i länet
1) Astrid Lindgrens värld, Vimmerby
2) Äventyrsbadet i Kalmar
3) Ölands djurpark
4) Gränsö slott med ljusstöperi, Västervik
5)Ölands södra udde
6) Domkyrkan i Kalmar
6) Skälby gård i Kalmar
7) Borgholms slottsruin
8) Kalmar slott
9) Solliden vid Borgholm
10) Fyren Långe Erik på Öland

Källa: Nutek. Statistiken baseras huvudsakligen på uppgifter från de regionala turistattraktionerna i Sverige. Besöksantalet kan vara sålda biljetter eller uppskattningar. I och med att det saknas data från vissa anläggningar, till exempel glasbruken, är listan inte helt komplett. Därmed kan det finnas attraktioner som skulle ha varit med på listan men uteblivit.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om