Grönare tankar drivkraft
Etanolbilen är på frammarsch i Sverige, och biltillverkarna är inte sena att haka på trenden med miljövänliga bilar.
- Detta är utan tvekan framtidens bränsle och intresset är mycket stort. Dessutom har regeringen sagt att ett miljövänligt drivmedel snart ska finnas som alternativ på alla svenska bensinstationer, säger Per-Erik Elfving på Svensk Etanolkemi AB som tillverkar och levererar bränsle till de flesta etanolstationer i Sverige.
Han grundar sin optimistiska framtidstro på ett ökat miljömedvetande bland svenska bilister, kraftigt höjda bensinpriser och sinande källor för utvinning av råolja. Bilar som kör med E85 klassas som miljöfordon och med detta följer även skattefördelar, bland annat lägre förmånsvärden för tjänstebilar. Jämfört med bensin är etanolen också - än så länge - befriad från skatt.
I dag är det främst företag och myndigheter som använder sig av etanoldrivna bilar.
- Men det finns även en hel del privatbilister. Många bilister i storstäderna ser fördelar med fri parkering och andra förmåner. Men även så kallad låginblandning, där man blandar etanol i bensinen, kommer också mer och mer.
Allt fler biltillverkare hakar på den nya miljötrenden. Biljätten Ford har sålt över tio tusen etanolbilar i Sverige, och nu stärker också Saab och Volvo sin miljöprofil genom att lansera bilar med så kallat flexifuel i tankarna. Dessa bilar kan köra med valfri blandning av E85 och vanlig bensin.
- Man måste vara med i miljötänkandet för att sälja bilar. Efterfrågan på etanolbilar har ökat bland företag, kommuner och hyrbilfirmor, säger Morgan Andersson på Holmströms bilar som är återförsäljare för Saab Biopower, som innebär en anpassning av 9-5-modellen genom byte av tank, bränsleledning och packning.
Merparten av bioetanolen framställs av svensk pappersmassa, men även sockerrör och restprodukter från europeisk vintillverkning används. Jämfört med fossila bränslen minskar utsläppen av koldioxid med cirka 75 procent.
Etanolen är billigare än vanlig bensin, men etanolbilarna måste tankas oftare. På en liter vanlig bensin går 1,3 liter etanol.
- Men i gengäld får man högre effekt genom fler hästkrafter och högre motorprestanda. Bilen blir piggare, fortsätter Morgan Andersson.
Parallellt med utvecklingen av flexifuel-bilar sker satsningar på biogas som bränsle i bilar. Gasbilarna har en separat tank för bensin och en för gas.
- I dag finns inte många stationer med biogas, men i framtiden kan de bli en konkurrent till etanolbilarna. Men jag tror snarare att det blir ett komplement, och det är bra med fler miljömässiga alternativ, säger Per-Erik Elfving.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!