Ragnar Åhgren var med och grundade Inzile, och var under lång tid bolagets vd. Numera sitter han vare sig i företagsledningen, eller i bolagets styrelse. Han säger att han inte har någon information om vad som hänt i bolaget under den sista tiden. Däremot är han fortfarande en stor aktieägare i bolaget.
– Jag är förtvivlad efter dagens besked.
Han lägger stort ansvar för konkursen på den nuvarande ledningen och storägaren Enrique Bañuelos. När Åhgren lämnade den dagliga verksamheten i Inzile så hade han bilden av att det var ett bolag som var på rätt väg.
Åhgren lägger till att han, och andra, trodde på Enrique Bañuelos, och hans visioner när han välkomnades till bolaget.
Vilka möjligheter ser du till en fortsättning för Inzile efter konkursen?
– Det finns i stort sett en färdig plattform för ett nytt fordon. Det vore synd om det inte blev något av det.
När VT intervjuade Ragnar Åhgren 2019 så prognosticerade han en tillverkning av över 1000 fordon om året i Västervik 2022.
Var det svårare än du trodde att få fart på försäljningen?
– Det är klart att man alltid vill att saker ska gå snabbt, men jag vill säga att det gick bra fram till pandemin.
Åhgren menar att pandemin slog hårdare mot bolag i startfasen som Inzile än många andra bolag.
– Vi fick inte träffa kunderna helt enkelt. Vi var en ny okänd tillverkare. Då vill man som kund kunna klämma och känna på våra produkter.
Efter pandemin säger han att bolaget haft samma svårigheter som andra företag med komponentbrist.